از #خاتم تا #خمینی (۴)

#یادداشت
#مشخصات_اسلام
#جلسه_344
#علی_اکبرنژاد
#یادداشت_63

 

? از #خاتم تا #خمینی (۴)

✅✅ اسلام زندگی‌گرا، اسطوره‌ی جهان اسلام (۲)

?چیزی نگذشت که مدرنیته در قامت یک تمدن، بر تمام ساحات فردی و اجتماعی جوامع اسلامی سایه انداخت. و یوغ بردگی مدرن بر گردن آحاد مسلمان، اندیشمندان اسلامی و جریانات اسلامگرا سنگینی کرد.

?با سیطره‌ی تجددگرایی غربی، خصوصا پس از حوادث خاصی از جمله بروز دو جنگ بزرگ جهانی، فروپاشی امپراطوری عثمانی، تدوین قرارداد سایکس‌پیکو، ظهور اسرائیل، اشغال فلسطین و… این سوال در ذهن اسلامگرایان بیش از پیش قوت پیدا کرد که چرا ما به این روز افتادیم؟!

?البته ریشه جریان اسلامگرایی را می‌بایست در دوره‌ی قاجار و ظهور جریان منورالفکری قدرتمندی جست که سرتاپای ایرانی مسلمان تراز را کاملا غربی می‌پسندید. و جنب و جوش سیدجمال‌الدین اسدآبادی در کشورهای مختلف اسلامی، تشکیل نهضت اخوان المسلمین در مصر و اقدامات موثر نواب صفوی را در همین جهت می‌بایست تحلیل نمود؛ که اسلام نه فقط در چهره‌ی یک سنت دیرپا، بلکه در قامت یک ایدئولوژی زندگی‌گرای اجتماعی، اصلی‌ترین عامل نجات بخش ملت‌هاست. به خصوص ملت‌های اسلامی که مدت‌هاست، داغ افول و سقوط تمدن خویش و بردگی اجانب و کفار را بر تارک خود حس می‌کنند.

?می‌توان اسلام سیاسی را اصلی‌ترین کلیدواژه‌ی برای بیان منظومه‌ی مطلوبات جریانات اسلامگرا و ملت‌های مستضعف اسلامی دانست.

?اما در میان جریانات اسلام‌گرا به نظر می‌رسد تنها ایده‌ی حضرت امام در تشکیل نظام جمهوری اسلامی بود که علاوه بر موفقیتی قابل توجه، آینه‌ی تمام‌نمای اراده‌ی اکثریت جوامع اسلامی و گروه‌های اسلام‌گرا بود. فلذا در آغاز انقلاب شاهد بیعت بسیاری از این جریانات با حضرت امام هستیم که گویی هویت تاریخی خویش را در شخصیت نهضتش جستجو می‌کنند.

?این خمینی بود به اسلام سیاسی -این گوهر گمشده‌ی مسلمین- لباس عمل پوشاند.
اسلام جامع، اسلام زندگی‌گرا، اسلام اجتماعی، اسلامی که حضرت خاتم الانبیا از مکه در قالب نهضت و از مدینه در قامت حکومت بنیان گذاشت…
اسلام خمینی…
اسلام ناب محمدی…

0 0 رای ها
امتیازدهی به یادداشت
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها