حاشیه و نقد

#یادداشت
#محمد_حسن_زاده
#مشخصاتـاسلام
#یادداشت_138
#جلسه_347

با تشکر از نگاه زیبا آقا مرتضی.
لکن
اولا صدر و ذیل با هم نمی سازد. وقتی شما قائل به مصلحت اهم می شود، پس مصلحت پایین تری نیز وجود دارد. لذا اساسا مصلحت اهم در پارادایم تزاحم مطرح میشود.

ثانیا واضح است که این تزاحم بدوی است و اگر واقع قضیه در مجموعه نظام هستی ملاحظه شود، ترجیح مصلحت یک طرف بر طرف دیگر در واقع مصلحت طرف مرجوح نیز هست.

ثالثا منظور شهید بزرگوار از ترجیح مصلحت جامعه این نبوده که مطلقا مصلحت جامعه مقدم است. بلکه ایشان با فرمایش شما که مصلحت اهم را ملاک می دانید، همراه است و اگر اینطور نبود اساسا بحث حاکم شرع مطرح نمیشد. لکن کلام در این است که غالبا مصلحت جامعه اهم است و مصلحت فرد را نیز در بر میگیرد لذا حکم اولی این است که جامعه مقدم است.

0 0 رای ها
امتیازدهی به یادداشت
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها