عقل جمعی مطلوب است یا شورا

#یادداشت
#حسین_علیمردانی
#مشخصات_اسلام
#جلسه_350
#تقریر
#یقظه
#شوری

?عقل جمعی مطلوب است یا شورا

شورا یعنی شعور راهبردی؛ عقل جمعی یعنی شعور اجتماعی عمیق تر از شعور راهبردی است. این نقطه ی گره است.

اگر شور و مشورت روش مدیریتی شما است، ما به کسانی احتیاج داریم که به عقل جمعی اعتقاد داشته باشند. مبانی این در حوزه تدریس نمی شود. فلذا می بینید که طرف آمده به سمت مردم سالاری می کشد ولی سائقش یک شعور راهبردی است نه یک شعور اجتماعی.

این خیلی تفاوت دارد. گاهی از اوقات می بینید که فرمان نمی چرخد، این با نگاه راهبردی به مردم سالاری پرداخته بود، قبول داشت ولی فکر می کرد که حکمتش یک نکته ی راهبردی است. فکر نمی کرد که مسئله عمیق تر از این حرف ها است. اگر بگوید که مطلوب عقل است. امکان دارد که شما بگویید که اینطور هم نیست که عقل نزد جمعیت باشد. این بحث فوق العاده مهمی است.

اگر شورا را به معنای شعور اجتماعی بگیرید امکان دارد احساس کنید که آزاد اندیشی جزء الزامات شورایی شدن جامعه است. اگر این بحث ها را به هم گره بزنید وضع ناموسی پدید خواهد آمد. این ها وقت مشبع می خواهد چون بخصوص بحث های ما دیسیپلین ندارد. حرف های ما انسجام کافی ندارد و توضیح دادنش وقت مفصل می خواهد. واقعا الگوی جدید حکمرانی مطرح است. اصل اینکه به حکمرانی توجه کنیم بد نیست ولی واقعا شیعه الگوی جدیدی برای حکمرانی دارد با حضور خود آقا امام زمان عج، ولی فقیه که …

دراین فصل فرهنگ نوشتم که الگوی جدید حکمرانی حضرت امام ره هم خدا در آن است، هم ولی فقه و هم نخبگان و هم مردم؛ الگویی که مد نظر امام ره است همه ی این ها با هم جمع می شود. این مکتب دارد این را می گوید، من با عبارت های امام ره کاری ندارم. این مطالب را که کنار هم بگذارید دارد این را می گوید. به این نگاه ها نگاه های نومکتبی می گویند.

من اصل پذیرش ولایت را از طرف آقا امیرالمؤمنین تحلیلم این است که واقعا آقا امیرالمؤمنین نمی خواست امیر شود، ایشان واقعا تحلیلش این بود که من کار علوی نمی توانم بکنم. شما گیج هستید و نمی توانید استفاده بکنید، یکی دیگر بیاید و امیر شود! وقتی که از ایشان هم مشورت می خواستند، مشورت می دادند. یک تاریخ فکر می کنیم که آقا امیرالمؤمنین دارد بازی در می آورد! این بازی نیست، کار علوی که ایشان قبول دارد با حکومت پیش نمی رود. ولی قبول می کند چون مردم می خواهد.
4️⃣

0 0 رای ها
امتیازدهی به یادداشت
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها