روش صحیح تعریف آزاداندیشی به عنوان یک ماهیت معتبره
#یادداشت
#مشخصات_اسلام
#آزاداندیشی
#محمد_هادی_جوهری
#یادداشت_131
#جلسه_353
🔰روش صحیح تعریف آزاداندیشی به عنوان یک ماهیت معتبره🔰
در منطق تعریف به دو نوع حدی و رسمی تقسیم می شد و تعریف صحیح و کامل یک مفهوم، تعریف حدی آن شی بود. چرا که برای تعریف یک شی، باید جنس و فصل آن شی را به عنوان معرف های آن معرفی کرد.
اما مسئله ای که با در این جا مواجه هستیم این می باشد. که این شیوه تعریف برای مفاهیم حقیقی می باشد. چرا که مفاهیم اعتباری، اساسا جنس و فصلی ندارند که به سبب آن ها بتوان تعریف حدی برایشان داشت.
مرحوم علامه طباطبایی در مقاله ششم اصول فلسفه رئالیسم ادعا میکنند که مفاهیم اعتباری ماهیتی جز غرض و غایت خویش ندارند. البته ایشان میان غایت معـتبِر که غایت فاعل بالقصد می باشد و غایت اعتباری، تفاوت قائل می شوند. و ماهیت اعتباری را به غایت اعتباری می دانند.
البته که این را باید بیان کرد که ماهیت اعتباری غیر از غرض و غایت اعتباری می باشد. اما غایت و غرض اعتباری عنوان مشیری است برای خود اعتباری.
حال با این توضیح برای تعریف یک مفهوم اعتباری، باید دید که آن مفهوم اعتباری به دنبال چه غایت و غرضی می باشد. تا به سبب آن غایت و غرض، آن مفهوم تعریف شود.
مثلا، مفهوم آزاداندیشی را نباید به صورت جداگانه دو کلمه آزادی و اندیشیدن را مورد بررسی قرار دهیم و در نهایت با جمع بندی آن دو این مفهوم را تعریف کنیم. بلکه مفهوم آزاداندیشی یک ماهیت معتبره عرفی می باشد که توسط عقلا جعل شده است. و باید با بررسی اغراض و غایات آن، این ماهیت معتبره را تعریف کرد.