اندیشه تبلیغ
#یادداشت
#مشخصات_اسلام
#سید_مصطفی_مدرس
#یادداشت_133
#جلسه_354
#اندیشه_تبلیغ
#بازتقریر
🔰اندیشه تبلیغ
بیانی از رهبر انقلاب:
امّا پیش از همهچیز، نخستین توصیهی من امید و نگاه خوشبینانه به آینده است. بدون این کلید اساسیِ همهی قفلها، هیچ گامی نمیتوان برداشت. آنچه میگویم یک امید صادق و متّکی به واقعیّتهای عینی است. اینجانب همواره از امید کاذب و فریبنده دوری جستهام، امّا خود و همه را از نومیدی بیجا و ترس کاذب نیز برحذر داشتهام و برحذر میدارم. در طول این چهل سال -و اکنون مانند همیشه- سیاست تبلیغی و رسانهای دشمن و فعّالترین برنامههای آن، مأیوسسازی مردم و حتّی مسئولان و مدیران ما از آینده است. خبرهای دروغ، تحلیلهای مغرضانه، وارونه نشان دادن واقعیّتها، پنهان کردن جلوههای امیدبخش، بزرگ کردن عیوب کوچک و کوچک نشان دادن یا انکار محسّنات بزرگ، برنامهی همیشگی هزاران رسانهی صوتی و تصویری و اینترنتی دشمنان ملّت ایران است؛ و البتّه دنبالههای آنان در داخل کشور نیز قابل مشاهدهاند که با استفاده از آزادیها در خدمت دشمن حرکت میکنند. شما جوانان باید پیشگام در شکستن این #محاصره_تبلیغاتی باشید. در خود و دیگران نهال امید به آینده را پرورش دهید. ترس و نومیدی را از خود و دیگران برانید. این نخستین و ریشهایترین جهاد شما است. نشانههای امیدبخش -که به برخی از آنها اشاره شد- در برابر چشم شما است. رویشهای انقلاب بسی فراتر از ریزشها است و دستودلهای امین و خدمتگزار، بمراتب بیشتر از مفسدان و خائنان و کیسهدوختگان است. دنیا به جوان ایرانی و پایداری ایرانی و ابتکارهای ایرانی، در بسیاری از عرصهها با چشم تکریم و احترام مینگرد. قدر خود را بدانید و با قوّت خداداد، به سوی آینده خیز بردارید و حماسه بیافرینید.
بالغ بر ده سال است رهبری مدام از جنگ روانی و تبلیغاتی سخن گفته و خرمشهری را نشان می دهند که محاصره است و بایستی حصر آن شکسته شود اما به نظر می رسد جبهه انقلاب در دستیابی به مقصود خویش فقدان اندیشه ذو ابعاد و البته عزم پایدار در این زمینه است؛ یکی از علل آن هم میتواند اندیشه های تک خطی و ضعیف و ضئیلی باشد که در این باب عرضه شده است:
اندیشه هایی نظیر منکوص شدگی قلب مخاطب
مخاطب ناشناسی در تبلیغ
محتوا بسندگی در تبلیغ
فرم زدگی در تبلیغ
فقر عقلانیت و اندیشه رسانه
بیگانگی با مختصات عصر رسانه
فقر بینش و دیدگاه در باب امپراتوری رسانه ای غرب
و…
گاهی با سادگی گفته می شود که چنانچه محتوایی تولید کنیم به سادگی صحنه را عوض کرده و مرجعیت لازم کسب میکنیم! یا گفته می شود چون دستاوردها گفته نشده است صحنه این چنین ملتهب است.
در کشوری که روز به روز فقیر، فقیر تر می شود و دارا، داراتر می گردد آیا صرفا سخن گفتن از دستاوردها فرافکنی نیست؟
پرسش مستضعفان این است که چرا با قارون ها برخورد نمی شود؟! چرا سازوکارهای قارون پروری متزلزل نمی گردد؟! آن وقت پاسخ بدهیم ما برایتان خانه مقاوم ساخته ایم!
یا گفته می شود قلب ها منکوص اند! این نگاه بدبینانه به فطرت مردمی که سالها هزینه داده اند چه جایگاهی در مکتب امام دارد؟!
یا کاملا با سادگی هر چه تمام تر پیش از آنکه عرض و طول کار امپراتوری رسانه ای غرب رصد گردد با طرح هایی که صرفا بخش کوچکی از صحنه را تحت تأثیر قرار میدهد به دنبال شکستن محاصره تبلیغاتی دشمن هستیم. بسان اینکه بخواهیم با تیر کمان سنگی برویم به جنگ دوشکا و تانک!
از خود بپرسیم چرا با وجود این همه قرارگاه تبلیغاتی و بصیرت افزایی و مجموعه های ریز و درشت تولید کننده محتوا هنوز اینچنین در مضیقه هستیم. تولید کننده های محتوایی که خود ما گاه زبان به تحسین ایشان می گشاییم؟!
بله در میان همه اقسام تبلیغ، تبلیغ چهره به چهره راقی ترین فناوری شناخته شده در عرصه تبلیغ است اما متاسفانه این فناوری که به راحتی حوزه علمیه در اختیار ما قرار داده است با آن چگونه تعامل و رفتار کرده ایم؟!
تک بعدی برخورد کردن با مسئله نشان از ضعف در #روایت_مسئله و این نشان از ضعف اندیشه و عقلانیت تبلیغ است.
ضعف مفرط در عقلانیت تبلیغ و تبیین ناشی از حذف مردم و میدان داری مردم و وظیفه و مسئولیت ذهن پروری مردم می باشد. صحنه فریاد می زند که نیازمند یک عقلانیت بین الاذهانی راقی و متعالی در باب تبلیغ است.
عقلانیتی که بازسازی آن اولا وظیفه نخبگان و پیشتازان تبیین و تبلیغ می باشد. عاقله نخبگانی تبیین سالهاست خلائی است که کشور با آن مواجه بوده و همچنان از این ضعف مفرط رنج می برد.