تقریرجلسه14000909 مصائب مردم سالاری(ادامه از قبل)

#یادداشت
#حسین_علیمردانی
#مشخصات_اسلام
#جلسه_355
#تقریر
جلسه355-14000909

?مصائب مردم سالاری(ادامه از قبل)

مردم سالاری را باید یک حادثه ی خیلی بزرگی بدانیم. یک حادثه ی انسانی بزرگ که البته اجتماعی هم هست. برای اینکه به مردم سالاری برسیم باید انسان ها را تکریم کنیم. تکریم غذای روح انسان ها است و انسان ها باید از کرامت تغذیه کنند ولی این تکریم گاهی آفاتی دارد. هم اصل تشویق خودمان به تکریم را از یک طرف باید داشته باشیم و هم از یک طرف توجه به اینکه تکریم ها آفاتی دارند. این هم معضلات و مداقه هایی در دست فرمان ما ایجاد می کند و هم توجهاتی در خود ما ایجاد می کند که روش اسلامی که اسمش را انقلابی می گذاریم، بنا بر تکریم است. این را باید در تعامل با عموم مردم و کسانی که مسئولیتی را قبول می کنند، در تعامل با نیروها و .. خیلی برجسته کرد.

این یکی از حرف های ویژه ای است که مکتب انقلاب دارد. این را در دست فرمان حضرت آقا مشاهده می کنیم. ایشان برخورد کریمانه ای دارند با اطرافیان خودشان و انواع بروزات اینجا اتفاق افتاده است. حضرت آقای مؤمن می گفتند که در کوران مسائل دوم خرداد که یک پایه از اتهام خود حضرت آقا بوده، جلسه ای درخواست کردند و من خدمت حضرت آقا رسیدم و ایشان یک نکته ای را بحث کردند و در کل نیم ساعتی که نزد ایشان بودم، فقط همان مطلب را گفتند در حالی که به شدت ایشان زیر فشار بودند، هیچ درخواستی مبنی بر اینکه از من دفاع کنید، نگفتند. می گفت من در کل صحبت منتظر بودم که ایشان این مطالبه ی حق را مطرح کنند.

ما از امثال حضرت آقا خیلی می توانیم بیاموزیم. یکی از آموخته ها هم برخوردهای کریمانه ی ایشان است. کسانی هم که خاطرات می نویسند هم خیلی عینک های رشد یافته ای ندارند. با عطش های خیلی ساده با بزرگان ارتباط می گیرند و خیلی از سؤالات خط مقدم پیشبرد انقلاب نزد این مصاحبه گر نیست! این ها خیلی اشتباه است.

حرف من این بود که شما اگر دنبال مردم سالاری هستید باید برخورد کریمانه کنید. این هم صد ها جلوه دارد ولی آفاتی هم دارد. این پیچیدگی ها را باید یاد بگریم که چه بکنیم که همه ی این ها با همدیگر باشد. هم شما که موظف به برخورد کریمانه هستید و هم آن کسی که دارد تغذیه می کند برخورد کریمانه را، یعنی زیست مردم سالارانه تکریم درش جدی است. حالا تکریم کننده و تکریم شونده باید بدانند که نسبت به برخورد کریمانه چگونه باید برخورد کنند.

بعضی اساتید اخلاق می گفتند که این برخوردهای کریمانه ای که روایات از ما خواسته است، منتهی می شود به متهم شدن. انسان متهم به کندی و مونگلی و بی تدبیری می شود. ولی نباید این اتهامات را جدی کرد و باید ادامه داد. مطمئن باشید خود حضرت آقا هم زیر این فشارها هست. کسانی که به ایشان نزدیک می شوند اگر نگاه کنید متوجه می شوید که بعد از یک مدتی حال اینگونه دارند، آخرین ورژن هم مهدی نصیری که خاطراتش را دارد می نویسد. ایشان می گفت که من بحث عدالت خواهی را نزد حضرت آقا بردم و دیدم که ایشان در پیگیری حق سست است! حدس من این است که یک مراتبی از برخورد را آدم هایی که روح های کوچکی دارند درک نمی کنند اصلا. گفتنی ها اینجا زیاد است.

واقعا پیشنهادم به جمع این است که تبدیل شویم به مجموعه ای که هوای این ها را دارد. دانه دانه این ها را به کلوپ رسیدگی خود اضافه می کند و هوای این ها را داشته باشد. آن نهضت مصاحبه ای که پیشنهاد می کنم یک مدلی در همین راستا است و خیلی از مدل های دیگر که در فتوت داریم. کل فتوت باید برای این ضرورت یک فکری بکنیم.

?[11. اصالت خير در مبادلات]
11. اصالت خير در مبادلات: گردش مال و ثروت و نقل و انتقال آن بايد از هر نوع بيهودگى مبرّا باشد. در مقابل هر نقل و انتقالى بايد يك خير مادّى و يا معنوى در كار باشد وگرنه گردش مال به باطل است و ممنوع‏ وَ لا تَأْكُلُوا أَمْوالَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْباطِلِ‏ .
نقل و انتقال ثروت از طريق قمار، مصداق اكل مال به باطل است و حرام است.

0 0 رای ها
امتیازدهی به یادداشت
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها