#تقریر1 جلسه362-14000922

#یادداشت
#حسین_علیمردانی
#مشخصات_اسلام
#جلسه_362
#تقریر
جلسه362-14000922

?14. [ضدیت با ضد عقل]

چیزی که دارد بیان می شود، ضدیت با ضد عقل است.

آیا این را نمی شود به عنوان ویژگی مطرح کرد. در مورد مشخصات گفتیم، بعضی گوشت است، محتوا است و بعضی ویژگی است البته برای نوع استنباط های ما یک انضباط و هدایت الهامی دارد.
گزاره ی 14 ویژگی است یا محتوا؟

➖محتوا باید ما را ملزم بکند یعنی الزامات و بایدهایی که مبتنی بر آن جهان بینی است باید مشخص باشد. این گزاره طعمی هستی شناسانه دارد و ما را ملزم به چیزی نمی کند و به ویژگی شبیه است. به نظر می رسد که ویژگی ها توصیفی هستند و توصیه ای نیستند و از جنس جهان بینی هستند.

یک بررسی داشتیم که این دست از مشخصه ها را چون ویژگی ایدئولوژی اسلامی می بیند، در ایدئولوژی ها آورده است. به جهت تبویب این ها در ایدئولوژی آمده است. اگر بیشتر دقت بکنیم، باید در مقدمه بیاوریم. البته ممکن است که فراتر از ایدئولوژی این ها را به عنوان یک خصیصه عمومی ایدئولوژی اسلامی مطرح بکنیم چون در ایدئولوژی بنا بود که ارزش ها و الزامات را بیان کنیم.

اینجا گزاره ی محتوایی نمی بینم و بیشتر دارد خصلت ایدئولوژی اسلامی را مطرح می کند.

?15.[ضدیت با ضد اراده]

15. ضدّيت با ضدّ اراده: همچنان كه عقل محترم است و پاره‏اى از دستورهاى اسلامى براى نگهبانى عقل است، اراده كه قوّه مجريّه عقل است نيز محترم است، از اين رو «بازدارنده» ها كه در زبان اسلام «لهو» ناميده شده است، حرام و ممنوع است.
یک پیوندی بین عقل و اراده در این متن دیده می شود. همانطور که اسلام برای نگهبانی از عقل اسلام قیام کرده است برای نگهبانی از چیزهای دیگر هم قیام کرده است.

در سرفصل قبلی«ضدیت با ضد عقل» گفتیم که سه بحث داریم: 1. عقل چیست؟ 2. ضد عقل یعنی چه؟ 3. طرح شما برای ضدیت با ضد عقل چیست؟

دیروز گفتیم که تعریف عقل اصلا می تواند طوری مطرح شود که ضد عقل باشد و عقل اسلامی را ضد عقل به حساب بیاورد. این واقع شده است. مثلا این اسم های زیبایی که روی گناهان بزرگ می گذارند، مثل عدالت جنسی! هم باشی! و … . این واژه ها را تغییر داده اند، کسی هم که این واژه ها را استفاده کند، خود احمق است. یعنی متوجه نمی شود که پشت این چه گرایشی هست. یک ایدئولوژی پشت این است. توسعه ی دموکراسی مثلا… .

?جایگاه عزم و اراده در اندیشه ی اسلامی

در دیدگاه اسلامی عزم و اراده جوهره ی انسانیت شمرده می شود. قمیت کل امرء ما یحسنه. آن چیزی که شما تحسین می کنید و شما را به اعجاب می اندازد، قیمت شما را نشان می دهد. پس قیمت گذاری به معنای دل مشغولی است و نشان می دهد که تو کجا هستی، کانون شخصیت تو که دل تو است، کجا است. و بر اساس آن نقطه ای که دل شما مشغول است، روی شما قیمت می گذاریم.

ما درون را بنگریم و حال را . نی برون را بنگریم و قال را

عزم و اراده، جوهره است چون شما برای عزم کردن، تمام قوای خود را بسیج می کنید. دارایی های شما پشت عزم قرار می گیرد.

?اموری که اراده و عزم را تضعیف میکند

ضدیت با ضد اراده را نباید محدود کرد، چون نگاه اسلام به اراده این است که جوهره ی انسانیت است فلذا چیزی که اراده را تضعیف بکند، اسلام میانه ی خوبی با آن ندارد.

▫️انس با راحت
انسان نفس باهوشی دارد، تا یک مقداری به نفس راحتی می دهید، بعد اگر بخواهید از تنبلی فاصله بگیرید، این نفس از خودش اکراه نشان می دهد و شما با سختی مواجه می شوید. اگر مدتی به خودتان راحتی بدهید، با آن انس می گیرید.

راحتی و رفاه ضد اراده است. آقای جوادی می فرمودند که رفاه طلبه ها زیاد شده است. اینطور دیگر نمی توانیم شیخ انصاری تربیت کنیم! ایشان می فرمود که شما فکر می کنید که علم و رفاه با هم جمع می شوند؟! اصلا اینطور نیست. اگر رفاه بیاید علم از در دیگر بیرون می رود.

زهدی که اسلام می گوید همه اش فی الدنیا نیست، زهد من الدنیا نیز هست.

▫️لهو و لعب
این را شهید هم ذکر کرده است. البته می توان این را به عنوان یک مثال از انس با راحت مطرح کرد نه به عنوان یک عامل.

▫️موسیقی
آیت الله بهجت با هیچ موسیقی خوب نبود. حتی این سنج هایی که ایام مصیبت می زدند، به مذاق ایشان خوش نمی آمد.
1️⃣

0 0 رای ها
امتیازدهی به یادداشت
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها