#تقریر 2جلسه 364-14000929

#یادداشت
#حسین_علیمردانی
#مشخصات_اسلام
#جلسه_364
#تقریر
جلسه 364-14000929

?کار
1️⃣مطلق فعالیت ≠ بی تحرکی(ادامه از قبل)
جالب است که ما در زندگی کارمندی، عملا انسان ها را گرفتار این قضیه می کنیم. یعنی افراد به نیت کار می آیند و به بیکاری می رسند. البته مجموعه ی فرهنگ و نظام مدیریت و … با هم یک همچنین شرایطی را فراهم میکند. این بسیار آثار بدی دارد.

بین تمام کسانی که سازمان اداره می کنند، معروف است که می گویند اگر نیرو بیکار باشد، انواع مشکلات فرهنگی را دچار می شود. در واقع در سازمان فتنه درست می شود. حضرت آقا هم به بچه های سپاه می گفتند که بچه ها را نخوابانید، می گفت عملیات کنید، ولو می دانید در آن عملیات شکست می خورید! ایشان می فرمود که شما نمی دانید که اگر نیروها بیکار باشند چقدر برای شما ضرر دارد. این ها آدم هستند، فشنگ که نیستند!

این یک حکم فقیهانه است از یک فقیه اجتماعی که جرئت می کند و حکم می کند. بالاخره شما در عملیات که شکست می خورید یک سری نیرو از دست می دهید! منتها می گوید که عملیات بکنید، این برای جنگیدن آمده است. این بدون عملیات بماند، احساس بی معنایی می کند و مشکلاتی ایجاد می شود. یک تعبیراتی هم داشتند شبیه به این تعبیر که این ها اگر بیکار بمانند با هم درگیر می شوند. گفتند همین بچه های مقدس با هم درگیر می شوندو مشکلات اخلاقی پیدا می کنید در گردان!

2️⃣مطلق سودمندی(فعالیت اجتماعی) ≠ بیهودگی
این بحث کلی بود. اما خصوصا یک بحثی است در مورد کار و پیشه و شغل و سود رساندن به جامعه. اینکه بشود پرسید که شما برای جامعه دارید چه کاری انجام می دهید؟

معمولا اینگونه است، که سود رساندن به جامعه کلاسش خیلی بالاتر از این کار به معنای مطلق است به ما می گوید که شما باید در موقف سودمندی باشید، همانطور که از جامعه دارید بهره مند می شوید، باید به جامعه بهره و سود برسانید.

خیلی ها در این کار وارد می شوند. ولو کسانی هم که معیشت به معنای بحث های مالی شان از این راه نیست. بعضی از دوستان ما پدرانشان که بازنشسته شدند، یک مصیبتی پیدا کردند که بیکار شدند تا اینکه در مسجد محل کاری پیدا می کردند یا صندوقی در فامیل پیدا می کردند!

3️⃣پیشه و امرار معاش(شغل) ≠ بیکاری
رتبه ی سوم هم بحث تأمین مالی است. کلیدی بودن این هم کاملا معلوم است. که طرف از رهگذر یک فعالیتی یک مجرایی برای رزق الهی در زندگی اش باز می کند.

کار به این سه معنا، باید گفت که نگاه اسلام به کار بسیار مثبت است.
آیا این تعبیر را می شود به کار برد که کار در اسلام بسیار مقدس است.

?سخت کوشی
یک جور دیگر هم می شود به قضیه نگاه کرد، آن هم اینکه اسلام طرفدار کوشیدن است. اسلام طرفدار سخت کوشی است. البته طرفدار استراحت هم هست و می گوید که اگر استراحت و تفریح را درست انجام ندهی، سخت کوشی هم کلا از بین می رود.

حضرت امام ره، از ظهر پنجشنبه تعطیل می کردند و کسی که جمعه درس می خواند، یک تعبیر حالبی داشتند و می گفتند که این معلوم است که خودش را خسته نکرده است که می تواند پنجشنبه عصر هم درس بخواند. اگر درست و حسابی درس می خواند، پنج شنبه تمام می شد. این را آقای فیاضی می فرمودند.

این کار خیلی با حدیث هم جور در می آید. همه ی این ها را باید با همدیگر دید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به یادداشت
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها