شریعت اولوالعزم پرور

#مشخصات_اسلام
#سید_مصطفی_مدرس
#یادداشت_149
#جلسه_370
#اولوالعزم
#شریعت_اولوالعزم_پرور

🔰شریعت اولوالعزم پرور
حضرت امام (ره) در کتاب چهل حدیث خود می‌فرمایند:
«بعضى از مشايخ ما(یت الله شاه آبادی قدس سره) ، أطال اللّه عمره، مى‏فرمودند كه «عزم» جوهره انسانيت و ميزان امتياز انسان است، و تفاوت درجات انسان به تفاوت درجات عزم او است.»
می‌توان گفت که از همین روست که سرداران توحید را انبیاء اولوالعزم نامیده‌اند؛ چرا که ایشان قلّه درجات انسانیت را در نوردیده اند تا آنجا که ایشان میزان و معیار اعمال امت خویش هستند.
مرتبت و منزلت عزم به عنوان جوهره انسانیت آنقدر عزیز است که در دعای شب مبعث عزم برترین زاد و توشه راحل الی الله معرفی شده است:
«وَ قَدْ عَلِمْتُ انَّ افْضَلَ زادِ الرَّاحِلِ‏ الَيْكَ‏ عَزْمُ إِرادَةٍ يَخْتارُكَ بِها،
وَ قَدْ ناجاكَ بِعَزْمِ الإِرادَةِ قَلْبِي‏»

در یادداشتهای پیشین مطرح شد که اولوالعزم بودن به معنای آنست که انسان در طلب معالی امور باشد(ِنّ اللهَ تعالي يحِبُّ مَعالي الاُمورِ و أشرافَها و يكرَهُ سَفسافَها). خداوند این مهم را با فطرت عشق به کمال آدمی و تنفر از نقص در جوهره جان و جهان آدمی مفطور ساخته است. هر انسانی در پی بی نهایت و ابدیت است. اما ما آدمیان شوربختانه مصادیق دروغین را پاسخی به این ندای فطری قرار میدهیم.

با استمداد از بیانی از امام صادق علیه السلام مطرح شد که در این مسیر طلب معالی امور موانعی هست:
ثَلَاثٌ يَحْجُزْنَ الْمَرْءَ عَنْ طَلَبِ الْمَعَالِي قَصْرُ الْهِمَّةِ وَ قِلَّةُ الْحِيلَةِ وَ ضَعْفُ الرَّأْي‏. تحف العقول، ص318

خاتم الانبیاء صلوات الله علیه و آله منتهای عزم و اراده آدمی را به منصه ظهور گذاشتند و شریعت ختمی مأموریت اش آنست که امتی اولوالعزم برای تحقق آرمان و ارزشهای نبی ختمی صلوات الله علیه و آله بپروراند.

فلذا بر این اساس میتوان همه دین را با این رویکرد بازخوانی کرد. همه لایه های دین حقیقت، طریقت و شریعت همه برای پرورش امتی اولوالعزم است.
و اولوالعزم بودن لوازمی دارد:
قوة الرأی
کثرة الحیلة
و علوّ الهمّة
فلذا لایه های مختلف دین برای آنست که این لوازم را برای ما تدارک سازند. لایه حقیقت دین ما را از قوّة الرای برخوردار ساخته، لایه طریقت ما را با کثرة الحیلة و کثرة الطرق نیل به اهداف و آرمانهای الهی آشنا می سازد و نهایتا شریعت ختمی ما را از دون همّتی و قصر الهمّة می رهاند.

به طور مثال در نماز
در تک تک اجزا و توصیه های مربوط به آن میتوان رگه هایی از تقویت عزم را دید.
در اصل به توصیه 51 رکعت نماز واجب خواندن
در توصیه به خواندن نافله های نماز
در توصیه به خواندن نماز در مسجد
در توصیه به خواندن نماز به صورت جماعت
در توصیه به خواندن نماز در اول وقت
در توصیه به خواندن نماز با تعقیبات
و …

همه و همه اصل تقویم و تقویت عزم در آن به صورت جدی مشهود می باشد.

بر همین اساس میتوان با این عینک خوانشی متفاوت از لایه های مختلف دین ختمی داشته باشیم.

0 0 رای ها
امتیازدهی به یادداشت
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها