الزامات الگوی تحصیلی حل مسئله مبتنی بر نواقص و موانع این الگو

#یادداشت
#ماموریت_گرایی

#سیدمرتضی_شرافت
#جلسه_384
#یادداشت_76

🔰الزامات الگوی تحصیلی حل مسئله مبتنی بر نواقص و موانع این الگو

اگر بخواهیم الگوی مطلوب تحصیلی را الگوی حل مسئله قرار دهیم، به این صورت که گلوگاه ها و گره ها و مسائل کلیدی و اصلی به عنوان محور مطالعات دانشی قرار بگیرد، امتیازات ویژه و البته نواقصی به ذهن می رسد.
این یادداشت قصد دارد اندکی به این نواقص و راهکار برای تکمیل آنها بپردازد.

البته نواقصی که در این الگو به نظر می آید انواع مختلفی دارند، گاهی مانند شبهه بدویه است که با اندک تاملی رفع می شود و نقص واقعی نیست. اما گاهی نواقصی در عمل نیز دیده می شود.

مثلا این طور به نظر می آید که افرادی که در این الگو تحصیل کرده باشند، افراد جامعی نیستند. و حتی یک رشته تحصیلی(یک دانش) را نیز به صورت کامل نمی دانند و تغذیه شان در طول تحصیل، به اصطلاح مشت پر کن نبوده است. الگوی حل مسئله معمولا ما را به سمت علوم میان رشته ای سوق می دهد.

از دیگر اشکالاتی که به ذهن می رسد این است که این افراد پس از تعیین مسئله عمری شان، همه تمرکزشان روی آن مسئله می رود و از سایر موضوعات و مسائل منقطع می شوند. چنین افرادی پس از مدتی، همه مسائل را با عینک مسئله عمری خودشان می بینند.
نظیر اشکالی که به تخصص گرایی علوم آکادمیک می گیریم.

زمانم تمام شد. ان شاء الله باقی یادداشت در جلسه بعد!

0 0 رای ها
امتیازدهی به یادداشت
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها