سکولاریسم عملی
#یادداشت
#روح_توحید_نفی_عبودیت_غیر_خدا
#توحید_از_دیدگاه_انسانشناختی
#سید_مصطفی_مدرس
#یادداشت_2
#جلسه_102
#سکولاریسم_عملی
سقیفه تجلی و تمثل گسست ذهن و واقعیت است. شروعی است برای پی ریزی خطرناک سکولاریسم عملی. ذهن خداگرایان و خدا باوران در عملیاتی تن به واقعیتی غیر خدایی دادند. به عبارت دیگر ذهن جامعه هر چند میدانست و می فهمید که علیٌ حقٌ و الحق مع علیٍّ لکن این باور تجسد و تعیّن عینی نیافت.
سکولاریسم عملی یعنی اینکه انسان در ذهن خود خدایی را قبول داشته باشد اما در حیات خویش نشانی از صبغة الله نباشد. سکولاریسم عملی یعنی اینکه کسی که بر زبان شهادتین را جاری ساخته و تکبیر می گوید اما در عمل مکبّر تمدن غرب است در عمل معظّم پول و ثروت است و … .
سکولاریسم عملی یعنی ما توحید را صرفا برای آرامش ذهنی میخواهیم و نه برای آنکه مغناطیس وجود ما در تمام شئون زندگی مان سوی موحّدانه بدهد.
#جهنّم_اعمال و #جهنم_اعتقادات
وقتی سخن از جهنم می شود مراتبی را برای جهنم تصوی می کنند؛
جهنم اعمال
جهنم صفات
جهنم اعتقادات
چه بسیارند انسانهایی که عملشان فاسد است اما این عمل تبدیل به صفت رذیله در وجود وی نشده و یا از سر اعتقاد ناصواب وی نبوده است.
اینان همان کسانی اند که اعتقادات و صفات نادرستی نداشتن اما اعمالشان نادرست بود. اما جهنم اعتقادی جهنمی است که کاملا در بنیادی ترین لایه های وجودی خویش فساد را کاشته است. کسی که فطرت توحیدی خویش را کنار گذاشته و فطرت وی منکوس گشته است.
مردم ایران بعد از اسلام در جهنم اعتقادی قرار نگرفتند. شاید ما در جهنم افعالی باشیم یا بعضا گرفتار جهنم صفاتی اما اعتقاد این مردم سراسر اسلامی و سراسر انقلابیست. این سرمایه ایست که رهبران انقلاب از ابتدا تاکنون بدان اعتماد و اتکال کرده اند.