فوائد یادداشت

1. بیان مکتوب یک ایده و نظر، خیلی بیشتر از بیان کلامی همان ایده و نظر، تلاش و تکاپوی فکری می‌طلبد.
در یک نوشته باید ساختار اندیشه و همه‌ی ارکانش از نحوه‌ی ورود و مقدمه و بیان مدعا و استدلال و نتیجه‌گیری بنحو متراکم گنجانده شود. و بهمین دلیل تنها با نوشتن است که عیار و استحکام و اتقان و نقاطِ کور یک اندیشه و ادعا مشخص می‌شود حتی برای صاحبش.
2. نوشتار نحوه وجودی دارد با آثار خاص به خودش.
یک اندیشه‌ی مکتوب اثری دارد که وجود کلامی و صوتی هرگز چنان اثری را ندارد.
بصورت کاملاً ناخودآگاه انسان در مواجهه با یک نظریه ی مکتوب، احساس میکند نویسنده در این نظر مستقر است و این نظر در وجودش ریشه دار بوده و از پشتوانه ی فکری عمیقی تغذیه میکند. بهمین دلیل یک نوشته ی محبت آمیز یا توهین آمیز در مخاطب بسیار اثر عمیق تر و ماندگارتری دارد تا یک کلام محبت آمیز یا توهین‌آمیز.

و به دلیل همین تلقّی اتقان ناخودآگاه است که یک نوشته خیلی بیشتر میتواند مخاطب را به تواضع در برابر مدعای خود وادار نماید تا یک کلام.

و بهمین دلیل کسانیکه قدرت نوشتن بالایی دارند امکان بیشتری برای در دست گرفتن رهبری فکری یک جریان را دارند.

3. یک نوشتار به مخاطب فرصت می‌دهد و‌ بلکه او را ناچار و‌ وادار می‌کند عالمی مخصوص به آن نوشتار در وجود خودش بسازد و این کنش‌گری و فعال سازی مخاطب سبب درونی شدن و ماندگاری بالاتر محتوای آن نوشته در وجودش می‌شود. بهمین دلیل یک رمان اثری ماندگارتر از یک فیلم دارد زیرا خواننده ی رمان، عالم رمان را در وجود خودش خلق میکند و وجود خواننده بر آن رمان احاطه دارد بهمین دلیل مادامیکه خواننده هست آن رمان و عالم مخصوص به آن هم هست.

0 0 رای ها
امتیازدهی به یادداشت
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها