آزاداندیشی و مردم سالاری دینی (1) تمهیدگر شکلگیری اراده ملی
مردم سالاری
مردمسالاری یعنی اراده عمومی جامعه نقش معیار در تعیین مقدرات و تصمیمات دارد، لذا در جامعهی دینی علاوه بر مشروعیت آسمانی قوانین، قانونگذرای و حکمرانی؛ اراده ملی نیز یک پایه مشروعیتزا است.
البته باید اضافه کرد که قید دینی به مردم سالاری یک قید احترازی و تأسیسی است نه یک قید توضیحی؛ به این معنا که در هيچ ايدئولوژي اي نمي تواند و نخواهد توانست براي انسان سالاريت و محوريتي قائل شود، چون در غير ايدئولوژي ديني مردم در افقي قرار نمي گيرند كه اراده آن ها بخواهد محور حركت اجتماعي قرار بگيرد. زیرا در هر جايي كه دين محور و عليه المدار حركت اجتماعي جامعه نباشد، قطعاً و بتاً خواست و اراده عمومي انسان ها محور نخواهد بود، اين دين است كه انسان را خليفة الله مي داند و براي انسان كرامت قائل است و او را مخلوقي مي داند كه خلقت او تبارك الله به خالقش دارد؛ از فضاي ديني آن هم اسلام ناب فاصله كه بگيريم، اساساً انسان به اين معنا كرامت و احترامي ندارد، لذا در جامعه غير ديني قطعاً محور حركت اجتماعي به دست ملأ و مترفين خواهد افتاد و جريان هاي زر و زور و تزوير حتي اميال فطري انسان مثل آزادي خواهي و معنويت گرايي را نيز به نفع خود و براي به استحمار و استعمار در آوردن انسان مصادره خواهند كرد؛ در جامعه غير ديني مردم هيچ سالاريتي نخواهند داشت ولو با شعار دموكراسي سر آن ها كلاه بگذاريم و در نهايت يك طبقه سرمايه دار همه مقدرات جامعه را به دست بگيرند.
مدد آزاداندیشی به مردم سالاری دینی از راه فراهم کردن مقدمات شکلگیری اراده ملی
از آنجا که شکلگیری اراده (فردی و جمعی) متوقف بر آگاهی و شوق است، و آگاهی واقعی یعنی اطلاع از واقعیات تا بتوان اراده درستی مبتنی بر واقع داشت؛ در جامعهای که آزاداندیشی فرهنگ شده باشد (توان اندیشیدن بدون اصناف تعلقات و محدودیتها و تنها با انگیزه فهم واقع و دریافت حقیقت) زمینه برای شکل گیری اراده جمعی که روح مردمسالاری است، فراهمتر است. همچنین از آنجا که جوهره آزاداندیشی حقگرایی و حقپذیری است، در جامعهی آزاداندیش شوق به حقیقت نیز بیشتر است لذا به اراده عمومی نیز نزدیکتر است.
ارادههای جمعی که مبتنی بر یک آگاهی درست و عمیقی شکل نگرفته باشد، اساساً ارادههای پایداری نیست و ترد و شکننده است؛ لذا حتی اگر با یک آگاهی غلط و یا سطحی اراده جمعی را بتوان شکل داد، این اراده نمیتواند در حد و اندازههای شکل دادن به یک جامعه مستحکم که در همه سختیها و در مقابل همه هجمهها و دشمنیها و مهمتر از همه حملات تمدنی تمدن رقیب خود دوام بیاورد و مردمی دارای یک هویت واحد مبتنی بر انتخابهای بزرگ شکل بدهد، که بخواهد در این جامعه یک مردمسالاری درستی حکمفرما شود.
#یادداشت_368
عقیل رضانسب 14020719