کلام، دانشی عقب مانده
بسم الله الرحمن الرحیم
- در دهه های اخیر، اندیشمندان سعی در تغییر ساختار کلام داشته اند و برای آن عناوین مختلفی را اتخاذ کرده اند. از کلام انقلابی گرفته تا کلام نوین و منظومه فکر و نظام اندیشه و کلام جدید و الهیات نوین و الهیات کاربردی و فلسفه دین و …
- این تغییر ساختار و تغییر عنوان فریاد یک دغدغه اساسی است. دغدغه عقب ماندگی دانش کلام از زیست اجتماعی، دانش ها اساسا برای کمک به حل مسائل گستره های اجتماعی شکل می گیرند. فلذا وقتی دانشی توانایی و قابلیت حل مسئله در آن گستره اجتماعی را از دست می دهد، دیگر در آن جامعه ارزش و جایگاهی ندارد.
- دانش کلام به دلایل مختلفی که قابل بررسی هست در طول تاریخ، دچار یک عقب ماندگی جدی شده است، و این عقب ماندگی دانشی، سبب عقب ماندگی در زیست جامعه شیعی شده است. فلذا مشاهده می شود که جامعه شیعی نسبت به فهم مسئله های تمدنی و اتفاقات مهم، دچار یک عقب ماندگی و تعویق تمدنی است.
- به نظر می رسد تمام تلاش های اندیشمندان برای اصلاح ساختار کلام ، درصدد حل این دغدغه می باشد. و تفاوت در نحوه ی ورود و شناسایی خلا اصلی می باشد.
- البته که این عقب ماندگی تمدنی و عقب ماندگی دانش کلام، یک رابطه دوسویه دارند. یعنی به همان میزان که کم توجهی دانش کلام به مسائل تمدنی در این عقب ماندگی دخیل بوده است، به همان میزان عدم توجه جامعه به کلام در این عقب ماندگی نقش داشته است.