آیت الله شاه آبادی و فطرت
#یادداشت
#روح_توحید_نفی_عبودیت_غیر_خدا
#توحید_از_دیدگاه_انسان_شناختی
#سید_مصطفی_مدرس
#یادداشت_7
#جلسه_107
بسمه تعالی
🔰 پرده اول: آیت الله شاه آبادی و فطرت
از یک سو آیت الله شاه آبادی را فیلسوف فطرت نامیده اند و به حق هم این مقوله و پرداخت در آثار ایشان چه در اثر شذرات المعارف و چه مفصلا در رشحات البحار و چه مختصرا در رساله العقل و الجهالة و دیگر رساله های ایشان منعکس است که جا داشت حوزه های علمیه با توجه به فطری بودن انقلاب اسلامی و فطری بودن ارزش ها و آرمانهای انقلاب اسلامی به ایشان و آثار ایشان پرداخت جدی تری داشته باشند.
هنوز که بحث از فطرت می شود نهایت دارایی ما مباحث شهید مطهری می باشد در حالیکه آ.شاه آبادی به نظرم با عمق بیشتری به مباحث فطرت پرداخته اند که متاسفانه فراگیر نشده است.
به هر حال برای بنده سوال است که چرا شخصی مثل آ.شاه آبادی که اینگونه فطرت برای ایشان نمود ویژه ای دارد و نظام فکری ایشان دائر مدار فطرت چیدمان شده است چرا اینگونه از اختلاط با کفار احتراز میدهند.
ایشان در شذره اولی از کتاب شذرات المعارف در آسیب شناسی جامعه شناختی از وضع امروز مسلمین اینچنین می فرمایند:
“سوم: افتراق مسلمين و انفصام خيط اخوت از ميانه آنها است به واسطه اختلاط با اجانب كه موجب اضمحلال هريك شده معاشاً و معاداً؛ حتى اجتماعات مختلفه المسالك موجب ضعف و اختلال است (فضلا عن الانفراد) و هرچه انفراد و افتراق بيشتر شود، اختلال و انحلال شدت يابد تا به سرحدّ انعدام همه جهات و حيثيات رسد؛ چنانچه حسّ اعداء اين جهت را، موجب هيجان و حركت سريعه آنها گرديده و البته با اين حالت حاضره، اساس زندگانى دينى و دنيوى شما را برچيده، مصداق آيه شريفه (خَسِرَ الدُّنْيا وَ الْآخِرَةَ ذلِكَ هُوَ الْخُسْرانُ الْمُبِينُ) خواهيد گرديد. ”
❓یعنی چگونه ما به فطرت معتقدیم اما از اختلاط با کفار احتراز میدهیم؟ توضیحاتی خودم میتوانم به خودم بدهم اما میخواهم نظر دوستان را به این پرسش جلب کنم؟
.