ساحت خلق و خالق اگر در كنار هم ديده نشود ، تقريرها از يك واقعيت ناقص خواهد بود.
#یادداشت
#روح_توحید_نفی_عبودیت_غیر_خدا
#توحید_از_دیدگاه_خط_مشی_اجتماعی
#امید_فشندی
#یادداشت_16
#جلسه_122
گزارهها كمي ناقص و نارساست، بهقدري كه ميتوان گفت غلط میشود.
ساحت خلق و خالق اگر در كنار هم ديده نشود (يلي الخلقي و يلي الحقي، قوس صعود و نزول)، تقريرها از يك واقعيت ناقص خواهد بود.
نكتهي ديگر اينكه چهبسا فعل خدا گوياتر از قول او باشد. اذن تكويني به بشر براي تعقل و معماري و طراحي نظامات بشري، كم از اجازهي تشريعي نيست.
نكتهي ديگر اينكه اين دستفرمان تقرير توحيد، خيلي نسبتي با تربيت و رشدو شكوفايي بشر ندارد، لازمهي آفريدگاري و آگاهي فراگير خداوند متعال اين نيست كه حق انديشه و اختيار و اقدام بشر نفي شود، همانطوركه آگاهيهاي معلم بايد در راستاي رشد متعلّم قرار گيرد، نه صرفا تزريق تجويزها و انتظار اطاعت.
اینگونه تقریر هم نشانهی دیگری بر این است که گویی توحید در منظر نویسنده، توحيدی سكوني است نه صیروری!