این شریعتی که باید برای من انسان تشریع شود چگونه ویژگی دارد ؟!
#یادداشت
#روح_توحید_نفی_عبودیت_غیر_خدا
#توحید_از_دیدگاه_خطمشی_اجتماعی
#علامه_طباطبایی
#اعتباریات
#حق_تشریع
#نسبیت
#محمد_هادی_جوهری
#یادداشت_5
#جلسه_123
○ در یادداشت قبلی سعی بر این شد تا با ورودی در باب حق تشریع ، انسان را نیز به این وادی پرماجرا راه دهیم . اما این انسانی که در وادی تشریع قدم گذاشته است چگونه انسانی است ؟!
○ این شریعتی که باید برای من انسان تشریع شود چگونه ویژگی دارد ؟!
○ تشریع از مقوله اعتبار و جعل است ، مرحوم علامه طباطبایی در مقاله ششم اصول فلسفه و روش رئالیسم به این مسئله اشاره می کند که هر اعتباری عملا برای دو مسئله حقیقی وضع شده است یک نیاز و یک اثر حقیقی . و انسان برای ارتباط با حقایق دیگر ناچار به جعل و اعتبار است . اما نکته ای که در این جا مشخص می شود این است که دین هم مانند سایر اعتبارات می باشد یعنی دین هم عملا یک اعتبار بشری است ، اعتبار آقا رسول اکرم صلوات الله علیه ، لذا تا حدی سعی بر همراهی با دکتر سروش علیه ما علیه را دارم .
○ وقتی اعتباریات مختص به انسان شود و دین هم یک مقوله اعتباری شود ، لذا دیگر حق تشریع باری انسان است ، و حق تعالی اجازه تشریع ندارد
○ اما تفاوت این جعل و اعتبار با سایر اعتبار ها در این است که انسان کامل است که می تواند تشریع کند. اما دقت کنیم در این مسئله که کدام یک از من های حضرت رسول در این جا جعل و اعتبار می کند ؟! من سفلی یا من علوی ؟
○ مرحوم شهید مطهری می گوید که این من علوی اوست که تشریع می کند با این ادبیات شاید بشود گفت که من علوی حضرت رسول همان ظهور الله است لذا فرقی نکرد اما اگر مانند خود مرحوم علامه طباطبایی ادعا کنیم که این من سفلی حضرت رسول است که تشریع می کند آن وقت دیگر حق تشریع به حق تعالی داده نشده است ، بلکه این حق تشریع به انسان داده شده است .
○ ولی این انسان کامل تمام عالم را می بیند و با توصیف دقیق و کامل خود سعی بر تجویز می کند اما این تجویز را من سفلی او می کند ، در یادداشت بعدی سعی می شود با تقریری دقیق تر نسبیتی که به مرحوم علامه نسبت می دهند را پاسخ دهیم.