وحی فعلی و وحی قولی

#یادداشت
#روح_توحید_نفی_عبودیت_غیر_خدا
#توحید_از_دیدگاه_خط_مشی_اجتماعی
#سید_مصطفی_مدرس
#یادداشت_24
#جلسه_126

#فهم_شیعی_از_ولایت

1️⃣بخش اول

💠#وحی_تسدیدی و #وحی_تشریعی
(وحی فعلی و وحی قولی)
و نعني بهذا التأديب العملي ما يشير إليه قوله تعالى:
«وَ جَعَلْناهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنا
وَ أَوْحَيْنا إِلَيْهِمْ
فِعْلَ الْخَيْراتِ
وَ إِقامَ الصَّلاةِ
وَ إِيتاءَ الزَّكاةِ
وَ كانُوا لَنا عابِدِينَ»: الأنبياء: 37
فإن إضافة المصدر في قوله «فِعْلَ الْخَيْراتِ»نگفته افعلوا الخیرات «إلخ»، تدل على
أن المراد به الفعل الصادر منهم من خيرات فعلوها و صلاة أقاموها و زكاة آتوها دون مجرد الفعل المفروض
#توضیح استاد #عابدینی:
خود فعل و اقامه صلات و ایتاء زکات وحی شده است و نه اینکه این فعل را انجام بدهید؛ اینکه خود فعل وحی باشد غیر از آنست که این فعل را انجام بدهید وحی بشود. این وحی همان روح قدسی است که مسدد انبیاء است. اراده الهی است که در وجود انبیاء علیهم السلام محقق می شود. کسی که به مرتبه فنای ذاتی می رسد فعلش بدون استناد به ذات او به ذات خداوند مستند است.

فهذا الوحي المتعلق بالأفعال في مرحلة صدورها منهم وحي تسديد و تأديب، و ليس هو وحي النبوة و التشريع،
و لو كان المراد به وحي النبوة لقيل:
«و أوحينا إليهم أن افعلوا الخيرات و أقيموا الصلاة و آتوا الزكاة»
كما في قوله تعالى: «ثُمَّ أَوْحَيْنا إِلَيْكَ أَنِ اتَّبِعْ»: النحل: 123
و قوله: «وَ أَوْحَيْنا إِلى‏ مُوسى‏ وَ أَخِيهِ أَنْ تَبَوَّءا لِقَوْمِكُما بِمِصْرَ بُيُوتاً وَ اجْعَلُوا بُيُوتَكُمْ قِبْلَةً وَ أَقِيمُوا الصَّلاةَ»: يونس87 (اينجا امر به كار است و اين غير از فعل الخيرات است كه خود فعل وحي است)
إلى غير ذلك من الآيات،
و معنى وحي التسديد
أن يخص الله عبدا من عباده بروح قدسي
يسدده في أعمال الخير و التحرز عن السيئة
كما يسددنا الروح الإنساني في التفكر في الخير و الشر،
و الروح الحيواني في اختيار ما نشتهيه من الجذب و الدفع بالإرادة،
و سيجي‏ء الكلام المبسوط في ذلك إن شاء الله.

و بالجملة فقوله: «فَبِهُداهُمُ اقْتَدِهْ»
تأديب إلهي إجمالي له ص بأدب التوحيد المنبسط على أعمال الأنبياء ع المنزهة من الشرك.

الميزان في تفسير القرآن، ج‏6، ص: 261

#توضیح استاد #عابدینی:
• اين نوع وحي همان روح قدسي است و رابطه اي است كه انها را وادار به اين عمل مي كند نه اينكه به انها گفته شود و انها شوق پيدا كنند كه انجام دهند و به عبارتي براي انبيا ذاتي حائل نيست كه اين فعل محقق شود بلكه اراده الهي در وجود اينها مي باشد. اينها فناي ذاتي دارند فلذا ذات حائل براي انجام فعل نيست.
• نتايج اين بحث شروع بحث ولايت است. لذا حقيقت ولايت برگشت دارد به يك نظام تكويني و شهودي و وجودي. همچنین چرایی اینکه مومنین و شیاطین نسبت به یکدیگر ولایت دارند.
• ممکن است کسی فنای ارادی پیدا بکند اما فنای ذاتی پیدا نکند. اراده اش را توانسته است تابع اراده حق بکند اما ذاتش محفوظ است. اما حتما اگر کسی فنای ذاتی پیدا بکند فنای ارادی هم دارد. فلذا کسانی که فنای ذاتی دارند در مرتبه بالا قرار می گیرند و اصل هستند(انبیاء و ائمه معصومین علیهم السلام و اولیاء و صدیقین) و باقی ملحق به ایشان هستند. لذا کسانی که فنای ذاتی دارند ولی کسانی می شوند که فنای ارادی دارند. حقیقت ولایت در ادبیات اسلامی به یک حقیقت تکوینی و شهودی و وجودی باز می گردد. هر کسی به هر میزان که فعلی مطابق با اراده الهی انجام می دهد فنای ارادی به همان اندازه پیدا کرده است فلذا آن شخص که فنای ذاتی دارد ولی شخصی می شود که فنای ارادی پیدا کرده است چرا که ذات اون با ذات حق تناسب پیدا کرده است.
• به نبي ختمي نمي گويد به انبيا اقتدا كن بلكه مي گويد به هدايت انها اقتدا كند چرا كه مرتبه ذاتي نبي ختمي بالاتر از ساير انبيا است و لذا نمي تواند به ذات انها اقتدا كند اما هدايت انها چون منتسب به خدا جنبه يلي الحقي دارد مي تواند اقتدا كند.
• نكته: در مرتبه فناي ذات مراتب مختلف است اما در مرتبه فعل هيچ مرتبه از شرك تحقق ندارد يعني انها به مرتبه نهايي توحيد در فعل رسيده اند لذا نبي ختمي مي تواند به ان اقتدا كند .(البته فناي فعلي براي ساير افراد مراتب دارد اما انبيا به ظهور نهايي فناي ذاتي رسيده اند)

#اقول:
مسئله #ولایت، یک مسئله صرفا تشریعی نیست که بخواهیم آنرا صرفا حقوقی و سیاسی قلمداد کنیم، بلکه صورت فقهی آن که البته به خاطر ناآگاهی دوستداران و خیانت آگاهان به شکل حقوقی تقلیل یافته بازگردان و ترجمانی برای حقیقت عالم است.
به هر میزان که عمل شخصی مطنبق با اراده الهی باشد او فنای ارادی یافته و بسط وجودی پیدا کرده است فلذا از قرب و منزلت بیشتری برخوردار است.
رهبری به #هدایت_الهیه امام خمینی اقتدا نموده و اصول و مبانی #مکتب_امام همچون چراغ راهی همواره نصب العین ایشان قرار داشته است. از این رو #فعل_رهبری که با اقتدا به #هدایت_الهیه ایشان در طول رهبریشان جز با نیت #بسط_توحید صورت نگرفته بسط وجودی بی نظیری برای ایشان رقم زده است و ایشان را در مرتبه فنای ارادی فی الله به مراتب عالی رسانده است.
خط شکنان و پیشتازان عرصه جهاد فی الله و فی سبیل الله اگر از سر سفره #هدایت_اندیشی #مکتب_امام و اصیل ترین مفسر آن یعنی رهبری سیراب نشوند، یقینا آب حیات بخشی به دست مردمان و مستضعفان نخواهند داد.
#مکتب_امام و اصول و مبانی فکری امام را خیلی خیلی دست کم گرفته ایم همانگونه که تعالیم انبیاء ائمه معصومین علیهم السلام را دست کم گرفته ایم چون ما کوچکیم و در زندان کوچکی که برای خودمان رقم زده ایم گرفتاریم…
باشد که دیر نشود…….

0 0 رای ها
امتیازدهی به یادداشت
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها