از معجزه نبی ختمی (ص) تا معجزه امت ختمی

#یادداشت
#روح_توحید_نفی_عبودیت_غیر_خدا
#توحید_از_دیدگاه_خط_مشی_اجتماعی
#سید_مصطفی_مدرس
#یادداشت_28
#جلسه_130

🔰از معجزه نبی ختمی (ص) تا معجزه امت ختمی

تحلیلی الهیاتی راهبردی از امر مواسات

💠اگر معجزه نبی ختمی قرآنی است که تمام الحقایق است و این کتاب بر قلب ایشان که حقیقت تام عرش الرحمن است انزال گردیده، قلبی که در توصیف آن حضرت امام خمینی ره اینچنین توصیف میکنند:

▪️”چون قلوب اولیاء به حسب فطرت اصلیّه، مختلف و متمیّزند، یک قسم از قلوب است که به افق رحمت نزدیکتر و مناسبتر است، و آن قلوبی است که از اسماء جمال و رحمت، ظاهر شده، و خود ظهور تجلّی رحمت و جمال است؛ چون قلب عیسوی- علی نبینا و آله و علیه السّلام-. در این قلوب، رجاء غلبه بر خوف دارد، و تجلّیات جمال غالب بر تجلّیات جلال است. و یک طایفه از قلوب است که به افق جلال و عظمت نزدیکترند و آن قلوبی است که از تجلّی جلال ظاهر شده، و خود ظهور تجلی جلالند؛ چون قلب یحیوی [علیه السلام ]. در این قلوب، خوف غلبه بر رجا و تجلّیات جلالیّه غالب بر تجلّیات جمالیّه است.
و یک قسم از قلوب، آنهائی است که جمع بین هر دو تجلی نموده و این نحو قلوب، هر چه به افق اعتدال نزدیکتر باشند، کاملترند، تا آن جا رسد که تجلّیات جمال و جلال بر حدّ استواء و اعتدال حقیقی، بر قلب آنها ظاهر شود. نه جلال را بر جمال غلبه باشد و نه جمال را بر جلال. و صاحب این قلبِ جمعیِ احدیِ احمدی، خاتم دائره کمال و جامع ولایت مطلقه و نبوّت مطلقه است. و آن، خاتم نبوّات و مرجع و مآب ولایات است.”*

💠آنگه معجزه امت ختمی نیز برپایی عرش اخوت بر روی زمین است تا مستقر قرآن باشد و حکومت قرآن جز به برپایی نظام امت-امامت میسور نیست.

▪️حضرت آیت الله شاه آبادی استاد امام ره در این باره می فرمایند:
“از تصدير آيه شريفه بقوله تعالى: «وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعاً وَ لا تَفَرَّقُوا» و تذييل آن بقوله تعالى: «وَ اذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ»* چنين استفاده مى‏شود كه خداوند عالم قرآن مجيد را كه حبل اللّه است، از عرش الرحمن نازل فرموده بر عرش اخوّت انسان، تا فهميده شود كه مستقرّ قرآن و نواميس الهيه، جامعه اخوّت مسلمين است؛ البته نمى‏توان قرآن عظيم را به انفراد نگهدارى نمود؛ بلكه بايد به ايادى متحده جامعه اخوت‏ 75 انسانيّت، آن را مانند تاج كرامت بر سر نهاد تا مايه افتخار دنيا و آخرت گردد.”

💠به دیگر سخن از بعثت نبی ختمی ص تا بعثت امت ختمی صیرورتی است که در طی آن امت ختمی به مرتبت امامت امم نائل گشته و تحقق آیه ” وَ نُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِينَ” را نوید میدهد.

💠از آن زمان که قرآن بر قلب نبی ختمی که حقیقت عرش الرحمن** است انزال*** شد تا آن زمان که قرآن بر عرش اخوت مؤمنین تنزیل**** شود بشر برای سعادت خویش به آزمون و خطاهای بسیاری دست یازیده است.

💠پروژه امام جامعه، برپایی جامعه ای اخوت بنیان است؛ جامعه اخوت بنیان جامعه ای است که بر مدار فضائل انسانی نظم تمدنی، نظامات خرد و کلان خود را سامان می دهد. این همان نظم تمدنی است که به ظهور و تحقق تام نظام امت-امامت منجر میگردد.

💠همچنین این مقوله را میتوان از زاویه نظر حکومتی نیز تحلیل نمود. جمهوری اسلامی یا به تعبیر دیگر مردمسالاری دینی قالبی برای حکمرانی است که در آن تلاش می شود تا انسان که موجودی دو بعدی است و هم بعد علوی دارد و هم بعد سفلی، انسان علوی بر انسان سفلی غلبه پیدا کرده و حیات انسانی بر مدار فضائل انسانی و نه بر مدار غرایز حیوانی سامان بیابد.

💠حیات انسانی اخوت بنیان، حیاتی است که انسانِ انس طلبِ کمال خواهِ عزت پسندِ عون جوی ولایت مطلقه قرآن بر جان و نفس خویش پذیرفته است.

💠به تعبیر دیگر از آنجا که اخوت مشتمل بر چهار امر انس، کمال، عزت و عون می باشد و هر یک از این موارد به ترتیب متکی به یک رویی، اتحاد و همدلی، فروتنی و تواضع و فتوت جوانمردی می باشد مواسات یگانه راهبردی است که در دل خود این موارد را مشتمل بوده و زمینه ساز تحقق اخوت انسانی در جامعه ایرانی می باشد.

💠از دیگر سو نظام امت-امامت که نظامی اخوت بنیان می باشد معجِز نظام سلطه و باطل السحر سحره امپراتوری رسانه ای غرب می باشد. در غائله ای که کرونا برپا که که میتواند آن را حادثه ای در عداد حوادث تمدنی بر شمرد که نظم موجود تمدنی را به چالش کشید غرب وحشی بیدار شد و صحنه هایی در انظار همگان پدیدار گشت که بیانگر هویت و شخصیت حقیقی انسان غرب مدرن بود.
.

💠اما از این سو، راهبرد مواسات، حقیقت فطریِ انسان متألّه و مرتبت عقلانیت جامعه ایمانی و شیعی را نشان داد؛ حضرت امیر علیه السلام به ما آموخته اند که فی تقلّب الاحوال علم جواهر الرجال! در غائله کرونا بود که جوهره جامعه ایمانی و جوهره جامعه کفر خود را نشان داد هر چند پیش از این به واسطه سحر سحره امپراتوری رسانه ای غرب نظم مدرن و سبک زندگی آمریکایی قلّه حیات انسانی نشان داده می شد. اما رب العالمین به همه جهانیان نشان داد که قدرت ایمان بالاتر از همه قدرتهاست و عقلانیت شیعی برترین عقلانیتهاست.

💠همچنین همانطور که اشاره رفت، مواسات راهبردی بود که گامی دیگر جامعه ایران را به مرتبت و منزلت امامت امم نزدیکتر ساخت؛ این راهبرد ساخت درونی ملت ایران را به لحاظ عاطفی و رفتاری تحکیم کرده و همبستگی اجتماعی مردم ایران را تقویت نمود.
به تعبیر دیگر مواسات فضیلتی که به واسطه این فضیلت شایسته است دیگر امم به امتی که برخوردار از این فضیلت است اقتدا کنند.

پ.ن:
*شرح حدیث جنود عقل و جهل، ص 142- 143

**قال رسول الله صلی الله علیه و آله: َّ قَلْبَ الْمُؤْمِنِ عَرْشُ الرَّحْمَنِ.

***انزال به معنای نزول دفعی است

**** تنزیل به معنای نزول تدریجی است

***** و في الكشاف:، فإن قلت: فما حقيقة قوله: «لَقَدْ كانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ»؟ و قرئ أسوة بالضم. قلت: فيه وجهان: أحدهما أنه في نفسه أسوة حسنة أي قدوة و هو المؤتسي أي المقتدي به كما تقول: في البيضة عشرون منا حديد أي هي في نفسها هذا المبلغ من الحديد. و الثاني: أن فيه خصلة من حقها أن يؤتسي بها و تتبع و هي المواساة بنفسه انتهي…
در تفسير كشاف گفته: اگر كسي بپرسد حقيقت معناي آيه‏” لَقَدْ كانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ” چيست؟ البته با در نظر گرفتن اينكه كلمه” اسوة” به ضمه همزه قراءت شده، در جواب مي‏گوييم دو احتمال هست، اول اينكه خود آن جناب اسوه‏اي حسنه و نيكو است، يعني بهترين رهبر و مؤتسي يعني مقتدي به است، و اين تعبير نظير تعبير زير است، كه در باره كلاهخود مي‏گويي بيست من آهن، يعني اين كلاه بيست من آهن است، دوم اينكه بگوييم خود آن جناب اسوه نيست، بلكه در او صفتي است كه جا دارد مردم به وي در آن صفت اقتداء كنند، و آن عبارت است از مواساة، يعني اينكه خود را برتر از مردم نمي‏داند «1» الميزان في تفسير القرآن ج‏16، ص: 289
.

0 0 رای ها
امتیازدهی به یادداشت
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها