نسبت مواسات با نظام تسخيري و تفضيلي
#یادداشت
#روح_توحید_نفی_عبودیت_غیر_خدا
#توحید_از_دیدگاه_خطمشی_اجتماعی
#امید_فشندی
#یادداشت_25
#جلسه_131
نسبت مواسات با نظام تسخيري و تفضيلي
بهگمانم، ازجملهي سنتهايي كه در برخورد اوليه با مقولهي مواسات مورد چالش قرار ميگيرد، دو سنت است كه ظاهرا در سازهي اجتماعي بارگذاري شده:
اولي » نظام تسخيري:
أَ هُمْ يَقْسِمُونَ رَحْمَتَ رَبِّكَ نَحْنُ قَسَمْنا بَيْنَهُمْ مَعيشَتَهُمْ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ رَفَعْنا بَعْضَهُمْ فَوْقَ بَعْضٍ دَرَجاتٍ لِيَتَّخِذَ بَعْضُهُمْ بَعْضاً سُخْرِيًّا وَ رَحْمَتُ رَبِّكَ خَيْرٌ مِمَّا يَجْمَعُون (زخرف/32)
دومي » نظام تفضيلي:
وَ لا تَتَمَنَّوْا ما فَضَّلَ اللَّهُ بِهِ بَعْضَكُمْ عَلي بَعْض (نساء/32)
بايد بررسي كنيم كه «براي هم بودن» (مواسات) چگونه با «ديگري را براي كار خود تسخيركردن» و با «حركت و سرعت و سبقت در كسب فضائل» قابل جمع است؟!