نسبت ولایت، اخوت، امامت
#یادداشت
#روح_توحید_نفی_عبودیت_غیر_خدا
#توحید_از_دیدگاه_خط_مشی_اجتماعی
#سید_مصطفی_مدرس
#یادداشت_32
#جلسه_134
نسبت ولایت، اخوت، امامت
قرآن در باب ولایت بین مؤمنین می فرماید:
وَٱلْمُؤْمِنُونَ وَٱلْمُؤْمِنَٰتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَآءُ بَعْضٍۢ ۚ يَأْمُرُونَ بِٱلْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ ٱلْمُنكَرِ وَيُقِيمُونَ ٱلصَّلَوٰةَ وَيُؤْتُونَ ٱلزَّكَوٰةَ وَيُطِيعُونَ ٱللَّهَ وَرَسُولَهُۥٓ ۚ أُوْلَٰئِكَ سَيَرْحَمُهُمُ ٱللَّهُ ۗ إِنَّ ٱللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ
همچنین می فرماید:
لَّا يَتَّخِذِ الْمُؤْمِنُونَ الْكَافِرِينَ أَوْلِيَاءَ مِن دُونِ الْمُؤْمِنِينَ ۖ وَمَن يَفْعَلْ ذَٰلِكَ فَلَيْسَ مِنَ اللَّهِ فِي شَيْءٍ
و از سویی در باب اخوت بین مؤمنین می فرماید:
إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ
به نظر می رسد اخوت تجلی ولایت بین مؤمنین است و امامت تجلی ولایت بین امام و مؤمنین می باشد.
به عبارتی خیط طولی : نبوت و امامت است و خیط عرضی اخوّت می باشد.
ولایت یعنی یک همبودی یعنی همبستگی و پیوستگی و این همبودی در نسبت با امام در قواره رابطه امامت-امت نمود پیدا میکند و در نسبت مؤمنین با یکدیگر در قواره اخوت.