جستاری در الگوی خلق دانش

دانش همواره به دنبال تکرار پذیری و قاعده مند کردن است،همواره دانشمند به دنبال نظم بخشیدن و نظام مند کردن دانسته ها برای نوع بشر است. ثبات بخشی برای دانشمند دغدغه همیشگی اوست. به همین خاطر به دنبال الگویی برای خلق دانش است، الگویی که بتواند تولید قاعده و اصل در زندگی بکند.

الگوی خلق دانش در دربستر  فهم ما از نقش ها، نظام ها، و اصول شریعت اسلامی و کشاکش با عالم انسانی است. عالم انسانی عالم خلاقیت و نوآوری انسانی با اعتبار خود، قدرت خلق و سنجه گذاری به بشریت می دهد. و ازطرف دیگر به دانشمند ادراکی متفاوت از آن چه می پنداشته و فهمی گستره یافته از آن چه می دانسته به تحفه می آورد.و آن جا نقطه عطف خلق دانش است. دانش ما حصل ثبوت و عالم انسانی است .

 

تصور کنید 100 نفر از زنان مسلمان با تنوعات فرهنگی، مزاج های متفاوت؛ امکانات مختلف را توصیه به حسن تبعل در بازه شش ماهه کنیم. و تنها آن ها از حسن تبعل این را می دانند که باید همسر خود را رسیدگی کنند. پس از شش ماه دوباره آن ها را جمع کنیم، و به تجاربشان گوش بدهیم. تجاربی که ثمره تفاوت های آن ها در عالم انسانی است.

فردی با مزاج سودایی و با فرهنگ سنتی درکی در زندگی اش در باب حسن تبعل دارد، فرد دیگری با مزاج صفرایی اما با فرهنگ متجدد آورده ای متفاوت از آن شش ماه دارد.حال میتوانیم هم درکمان را از حسن تبعل تفصیل بدهیم و هم قاعده هایی براساس اختلافات بشری تولید نماییم.

 

این درک از دانش علاوه برامتداد دانش،  دانشمند را نیز سر صحنه می آورد، و وتنها به عقلانیت خود تکیه نمیکند بلکه سعی بر این دارد در نسبت با عقل های بشری دانش تولید نماید.

تکمیل می شود…

0 0 رای ها
امتیازدهی به یادداشت
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها