عدالتخواهی انسانگرا
#یادداشت
#روح_توحید_نفی_عبودیت_غیر_خدا
#توحید_از_دیدگاه_خط_مشی_اجتماعی
#حق_برابر_انسانها_در_رابطه_با_نعیم_جهان
#علی_اکبرنژاد
#یادداشت_14
#جلسه_152
#جلسه_158
✅عدالتخواهی انسانگرا‼️
?آیا صرفا با کار اندیشکدهای یا ایجاد تعاملات بین نخبگانی در آکادمیهای دربسته مشکل #عدالت_اجتماعی حل میشود؟ یا با فریادهای علما بر سر منبر و فحاشی بر سر تریبونهای دانشگاه؟ یا دزد دزد کردن در فضای مجازی و سرک کشیدن در زندگی آقازاده فلان شیفته خدمت(!)، ریشه فقر و فساد را برای همیشه میخشکاند؟!
?به نظر میرسد تنها راهکار پیشرفت در حوزه عدالت همان است در بیانیه #گام_دوم طرح شد:?
?ورود عنصر #اراده_ملی در کانون مدیریت کشور. عنصری که #جانمایهی_پیشرفت_حقیقی_و_همه_جانبه است.
بلکه اساسا روح حاکم بر بیانیه گام دوم خلق اراده ملی است. اراده برای #حرکت و #پیشرفت. از همین روست که بر روی مقوله #جوان متمرکز شده و حرکت و جوشش جوانانه و متعهدانه را برای ساخت دولت جوان انقلابی، یگانه راهبرد جهش انقلاب در گام دومِ جامعه پردازی برمیگزیند.
?پس با پدیده عمیق #انسان طرف هستیم!
طبیعتا انسانی که از شهد مصفای دین نوشیده، در اتمسفر فرهنگ اسلام تنفس کرده، تحت زعامت و ولایت حکیم انقلابی تربیت شده، در کانون گرم خانواده با لقمه حلال و شیر پاک و آغوش مهر مادر رشد و تعالی یافته و در آوردگاه حوادث دوران آبدیده شده است، از رهگذر اندیشه و عزمش هر چه برون تراود صحنه را به نفع #توحید رقم خواهد زد. چون در این شرایط به طور قطع میتوان #فطرت را کنشگر اصلی میدان دانست.
حال ثمره چنین تراوشی میخواهد ساحت مدیریت اجتماعی باشد، یا ساحت تولید علوم انسانی، یا طراحی تاکتیکها و تولید ابزار و یا…
?لقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ ۖ … [سوره الحديد : 25]
?يا أَيُّهَا الَّذِينَ #آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ بِالْقِسْطِ شُهَدَاءَ لِلَّهِ وَلَوْ عَلَىٰ أَنْفُسِكُمْ أَوِ الْوَالِدَيْنِ وَالْأَقْرَبِينَ ۚ إِنْ يَكُنْ غَنِيًّا أَوْ فَقِيرًا فَاللَّهُ أَوْلَىٰ بِهِمَا ۖ فَلَا تَتَّبِعُوا الْهَوَىٰ أَنْ تَعْدِلُوا ۚ وَإِنْ تَلْوُوا أَوْ تُعْرِضُوا فَإِنَّ اللَّهَ كَانَ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرًا [سوره النساء : 135]
?#اندیشه از رهگذر #اراده انسان و جامعه انسانی عبور میکند و اینگونه خلق #علوم_انسانی_پایه را رقم میزند.
?این انسان و جامعهی منبعث از آن، اگر در حضیض الحاد و ماتریالیسم باشد، علم لیبرال تولید میشود؛ و اگر فرد در سلوک #انسان_کامل باشد و جامعه در تراز #جامعه_نبوی، اندیشه اسلامی در قامت علوم انسانی رخ نشان داده و حیات نوین آینده جامعه اسلامی را کارگردانی میکند.
?از آن طرف ساختارهای ناعادلانه برای مدیر عادل و فطرتمدار، همچون لباسی تنگ بر اندامی رشید هستند که یا از هم دریده میشود و یا بالاجبار تعویض.
و جامعهی قائم، زنده و عدالتخواه نیز ذرهای تحمل ظلم زرسالاران منفعتگرا را ندارد و هاضمهاش فرد یا ساختار ظلمپرور را به مثابه عنصری نامطلوب و طعامی نامطبوع در بدن، پس زده و قی میکند!
?فلذا با نیم نگاهی به تحولات اجتماعی معاصر و در رأس آنها انقلاب اسلامی ایران و تجربهی چهل سالهاش، درخواهیم یافت که آکادمیها و محافل علمی، به تنهایی قدرت #تحول_آفرینی و اصلاحگری در صحنههای گونهگون اجتماعی رو نخواهند داشت، مگر با پیوست یک بدنه انسانی که آن ایده و اندیشه را عمیقا میفهمد و با ایده راهبردی آن کاملا آشناست، و جوهرهی عزم و جهاد را تا رسیدن به غایت مطلوب، کارگر میسازد.
?وگرنه انسان و جامعه انسانی غیر فرهیخته، تنبل و مشوب به آلایندههای تمدن مادی، زلال ترین آب حیات دینی را هم اگر به خوردش بدهی، به شیرابهی زبالهدانی مدرنیته مبدل میسازد!
?… إِنَّ اللَّهَ لَا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّىٰ يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ ۗ وَإِذَا أَرَادَ اللَّهُ بِقَوْمٍ سُوءًا فَلَا مَرَدَّ لَهُ ۚ وَمَا لَهُمْ مِنْ دُونِهِ مِنْ وَالٍ [سوره الرعد : 11]
?هوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولًا مِنْهُمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَإِنْ كَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلَالٍ مُبِينٍ [سوره الجمعة : 2]
?پ.ن : تذکری بود جهت پررنگ کردن جنبه تربیتی و انسانشناختی در بررسیهای حوزه عدالتخواهی