جایگاه عدالت در غرب
#یادداشت
#احمد_قوی
#یادداشت_17
#جلسه_156
#روح_توحید_نفی_عبودیت_غیر_خدا
#توحید_از_دیدگاه_خط_مشی_اجتماعی
#عدالت #اقامه_قسط
ناظر به طرح بحث آقایان #عقیل_رضانسب و #محمد_امامی
1.با توجه به مباحثی که در کلاس پیرامون جایگاه عدالت در غرب مطرح شد می توان گفت که تمدن غرب و نظام سرمایه داری نمونه خوبی از اقامه بی عدالتی در جامعه است . پس میبایست به این تجربه با دقت نگریست و از آن درس گرفت.
بی تردید یکی از مهم ترین یافته های ما در این مواجهه، فهم دقیق نقطه کانونی و سر آغاز انحراف در غرب (محوریت نفس اماره ، تکیه بر عقل خود بنیاد و نفی ربوبیت الهی و تبدیل این ها به فرهنگ عمومی جامعه) است. حال اگر ما به فکر ساختن اجتماع ، تمدن و یا جهانی عادلانه هستیم باید روی همین نقطه (محوریت توحید ، گرایشات فطری و ربوبیت تشریعی الهی) سرمایه گذاری کنیم.
۲. از طرفی میدانیم که اقامه ی قسط با قیام ناس پیوندی جدی دارد به گونه ای که شاید بتوان آن ها را ملازم هم دانست. در اینجا اگر این گزاره را در گزاره قبلی ضرب کنیم این مطلب حاصل می شود که لازمه اقامه قسط ، ایجاد یک حرکت عمومی توحیدی (قیام لله ناس) است.
۳. بر اساس قرائت شیعی از اندیشه اسلام به راه افتادن یک حرکت وسیع و عمیق همچون قیام لله توده های مردم بدون وجود یک امام عادل که سلسله جنبان و هدایت گر مسیر باشد ممکن نیست.
۴. امام عادل برای به حرکت در آوردن توده ها و همچنین هدایت قیام در طول مسیر که آمیخته با دشواری ها و پیچیدگی های فراوانی است ، به همراهی و یاری عده ای از خواص نیازمند که است که نقش “السابقون” ، “یدعون الی الخیر” و “قوام بالقسط” را ایفا می کنند.
افق فهم و توانایی این گروه و طبقه باید به اندازه ای باشد که از سویی بتوانند پابه پای امام حرکت کرده و از سویی بارسنگین هدایت و همراه کردن مردم (عموم مومنین) را به دوش بکشند.
۵. ظاهرا این گروه اختصاصی به جمع یا صنف خاصی ندارند ولی علی القاعده در مرتبه نخست حوزه های علمیه باید به تربیت انسان هایی در این تراز بیندیشند.
۶. بر اساس خیلی از تحلیل ها در بزنگاه های اساسی تاریخ شیعه (انقلاب) ، نقص کمی و کیفی در این طبقه بیش از مولفه های دیگر به چشم آمده