تقلیل_گرایی_توحید
#یادداشت
#روح_توحید_نفی_عبودیت_غیر_خدا
#حمیدرضاشب_بویی
#یادداشت_21
#جلسه_163
#تقلیل_گرایی_توحید
💠 در #کتاب «إلزام الناصب في إثبات الحجة الغائب عجل الله تعالى فرجه الشريف، ج2، ص: 233» آمده است که: في الموائد: إذا ظهر القائم (عج) قام بين الركن و المقام و ينادي بنداءات خمسة: الأول: ألا يا أهل #العالم أنا الإمام القائم، الثاني: ألا يا أهل العالم أنا الصمصام #المنتقم، الثالث: ألا يا أهل العالم إن جدّي #الحسين قتلوه عطشان، الرابع: ألا يا أهل العالم إنّ جدّي #الحسين عليه السّلام طرحوه عريانا، الخامس: ألا يا أهل العالم إنّ جدّي #الحسين عليه السّلام سحقوه عدوانا.
✅با توجه به این که این روایت بیشتر در #مرثیه هایی شنیده شده است که جنبه روضه و بکاء آن بر تفسیر حدیث، سنگینی می کرده، لذا بحث های معرفتی در این روایت کمتر شنیده شده است.
♻️در #سندیت این حدیث می توان به صحبت های آیت الله العظمی #بهجت رضوان الله علیه رجوع کرد که زیاد شنیده شده که ایشان به آن استناد می فرمودند(1).
💠با توجه به اينكه اشاره شد «#توحید راهی تازه در برابر انسان است»، می توان به این حدیث با همین زاویه دید، نگریست و اینگونه به نظر می رسد که در این روایت حضرت حجت، انگاه که می خواهند ظهور خود را ندا دهند، #اهل_عالم را با محوری ترین کلیدواژه #قیام_عاشورا خطاب قرار میدهند.
💠واضح است که در اینجا، به قول حضرت آیت الله #بهجت: «[این ندا]به هر کسی به #لغت [و زبان] خودش میرسد. در عالَم [هستی]، نه [فقط] در این #پنج_قاره یا مثلاً #چهار_اقلیم. نهخیر، نه، اینها محدود هستند، آن هم با دستگاه، [اما] او #غیر_محدود است بدون دستگاه».
✅پس قیام عاشورا و بحث #ولایت و #توحید و تمامی درگیری های مهم و #تمدن_ساز شیعی نه تنها قرائتی، فراملیتی و فرامذهب و فرادینی دارد، بلکه قرائتی #فراتمدنی می توان از آن داشت.
✅دستگاه توحید و ولایت، آن دستگاهی است که بتواند تمامی بنیادهای شیعی را با ندا و ادبیاتی #عالم_گیر فریاد بزند و چه بسا این که گفته شد که در این برهه از #انقلاب_اسلامی نتوانستیم زبان و ادبیاتی تولید کنیم که #مفاهیم_بنیادین_شیعی را به همه #انسان ها برساند گواه از یک نقص جدی در فهم توحید و ولایت اصیل نزد شارع است.
🔰آنچه که باید در اینجا پذیرفت این نکته است که به قطع یقین، جبهه انقلاب، یکی از موانع و گردنه هایی را که نتوانسته پشت سر قرار دهد و #نفی_عبودیت_غیرخدا را به عینیت بگذارد، عبور از #تقلیل_گرایی اسلام به مذهب، و از مذهب به حزب است.
اینکه تا کنون #حوزه_علمیه_جهان_تشیع برایش مهم نیست که #مسیحیت و #یهود در چه حال و پروژه ای در گذران اند و #جهان_اسلام تحت کدامین سیطره ها در حال حرکت است یعنی ما در چهارچوب توحید و ولایت قرار نداریم و با طرح ولی هنوز تطبیقی که نداریم هیچ بلکه دچار شرک شده ایم.
🔰دستگاه توحید وقتی مخاطبش را عالم قرار می دهد، باید خود را با لوازم این حرف تطبیق دهد و عقلانیتش را در افق عالم بلند کند والا خودش ضد خودش خواهد بود.
آیا اکنون می توانیم در #حوزه_جهان_تشیع به نقطه ای اشاره کنیم که به پروژه ها و #تهدیدهای_جهان_کفر می اندیشد و برایش عالم و انسان آن قدر مهم باشد که بتواند مصداق این بیان شریف شود که: «#حوزه ها و #روحانيت بايد #نبض_تفكر_و_نياز_آينده جامعه را هميشه در دست خود داشته باشند و همواره چند قدم #جلوتر_از_حوادث، مهياى عكس العمل مناسب باشند.(2)»؟!
🔰شیعه ای که هنوز نمی تواند بیاندیشد که تمامی #نظامات_حکمرانی این دنیا، از نظام فرهنگی، آموزشی، فناوری و اطلاعات، تکنولوژی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی همه و همه درحال تغییر و شکل گیری مدلی جدید، ذیل یک تهدید #Climate_Changin است، یعنی توحید و ولایتش تحت یک پروژه بسیار خطرناک دچار #تقلیل_گرایی و #Reductionism جدی است و با #طرح_رهبری فاصله و اختلاف زیادی دارد.
(1):https://bahjat.ir/fa/content/1104
(2): منشور روحانیت؛ صحیفه امام، ج1، ص292