عزم_انقلابی
#یادداشت
#روح_توحید_نفی_عبودیت_غیر_خدا
#سیدمرتضی_شرافت
#یادداشت_21
#جلسه_174
#عزم_انقلابی
📝شخصا وقتی بخواهم یادداشتی بنویسم یا جایی اظهار نظر کنم، اولین مواجهه ام، زیر میز زدن و اشکال کردن است. این که چرا فلان گزاره آری، و بهمان گزاره نه.
▫️اما قبل از این که بخواهم سوال کنم: «چرا معماری عزم؟» و چرا قبلش به سراغ اندیشه نرویم یا چرا تقریر صحیح از انقلابی گری را مسئله خود ندانیم؟ یا چرا تبیین اسلام ناب را -به عنوان مترقی ترین قرائت از اسلام- هدف نگیریم؟ یا هر بدیل دیگری برای معماری عزم، این بار می خواهم مرور کنم که در چه موقفی قرار گرفته ایم.
🌱همواره خودم را مدیون اهل بیت و حضرت معصومه می دانم که طلبه شده ام و در قم مشغول تحصیلم. از هم نشینی با خوبان عالم و تحصیل معارف دین ذوق کرده ام و هر روز بیش از پیش نورانیت این فضا را حس کرده ام.
🌱اما در حوزه مقدسه قم اگر می خواستم خوب درس بخوانم، باید خوب فقه و اصول می خواندم و این علوم نورانی را فرا می گرفتم. یعنی از طهارت تا دیات را با اقوال مختلف درس می گرفتم و می شدم یک طلبه فاضل حوزه علمیه قم. کار تحقیقی ام هم می شد پرداختن به اینکه چرا ما یک کار فقهی متقن در زمینه استخاره نداریم. یا فلان فرع فقهی را چرا نپرداخته ایم.
🌱می توانستم یک مرتبه بالاتر بیندیشم. به سراغ اساتیدی بروم که سطح مواجهه علمی با علوم انسانی را درک کرده اند. از فقه نظام مند سخن می گویند و مرتبه فقه را فراتر از ابعاد فردی و در ابعاد اجتماعی و حکومتی ببینند.
🌱می توان یک لایه بالاتر رفت. فقه را شریعت دانست. و به تبیین شریعتی از فقه پرداخت.
➖تا اینجا فعالیت طلبه معطوف به کشف احکام اسلام و تبیین و ارائه آن به مسلمین است.
🔸می توان بعد از امام هم قرائت کرد. وظیفه طلبه را نه تنها تبیین که اقامه دین دانست. اما اقامه کدام فهم از دین؟
🔸بر فرض که می رسیدم به این که وظیفه طلبه، پیاده سازی شریعتی اسلام در جامعه اسلامی است.
✅اما این که بخواهم به #معماری_حیات_بشری فکر کنم. این که برای معماری یک حیات، باید به #معماری_عزم پرداخت و به #جایگاه_عزم و مرتبت آن و تاثیرش در هویت فرد و جامعه و حل مسئله پرداخت، قطعا فراتر از افق فکری من بوده و هست.
📝حالا کمی به سوال ابتدای جلسه ام می پردازم. بدیل معماری عزم چیست؟ برای پاسخ به این سوال به سراغ کدام اندیشمند حوزوی بروم؟
❓اصلا به غیر از امام و رهبری چند عالم به نجات ایران فکر می کنند؟ چند عالم عمق اندیشه حوزوی را درک کرده اند و از این جایگاه به پاسخ گویی بر آمده اند؟
⚫️متاسفانه تعدادشان از انگشتان یک دست کمتر است. حتی خوبان حوزه اصلا خودشان را در این موقف نمی بینند. و حتی این سوال را پیش روی خودشان نمی بینند. اساتید انقلابی ما حتی به #اقامه_دین نمی اندیشند و همچنان رسالت خود را تبیین احکام می دانند.
▫️به قول استادمان هنوز شان خود را مرجعیت تعریف می کنند نه امامت و رهبری جامعه.
🔹پس قبل از اینکه بخواهم اشکالی به این سوال بکنم یا به بدیل هایش فکر کنم، باید تحسین کنم این دغدغه را. و لذت ببرم از این افقی که پیش رویم قرار گرفته. خدا را شکر کنم که در این مسیر وارد شده ام و بترسم از لغزش در این مسیر یا کوتاهی و کندروی.