#ابعاد_تاریخی_طرح_نظام_سلطه
#یادداشت
#روح_توحید_نفی_عبودیت_غیر_خدا
#توحید_از_دیدگاه_خط_مشی_اجتماعی
#سید_مصطفی_مدرس
#یادداشت_38
#جلسه_180
#ابعاد_تمدنی_کرونا
#ابعاد_تاریخی_طرح_نظام_سلطه
🔰پرده اول: فاعل بالعنایه و ما!
یکی از اقسام علت فاعلی، فاعل بالعنایه است. در فاعل بالعنایه، ضمن آنکه فعل از روی شعور صادر میشود، فاعل نیز در انجام آن مختار است. علمی که فاعل به فعلش دارد علم تفصیلی است که پیش از انجام فعل در ذاتش تحقق دارد. در انجام فعل خود نیازمند داعی زائد بر ذات نیست، بلکه علم فاعل برای صدور فعل کفایت میکند و همان منشأ صدور فعل میشود. از باب نمونه اگر انسانی بر ارتفاع زیاد قرار داشته باشد، وقتی به پایین نظر افکند و سقوط را تصور کند، تصور سقوط بیدرنگ موجب سقوط او خواهد شد.
مصداق دیگری که برای این فاعلیت برشمرده می شود آنست که وقت گرگی در برابر گوسفندی قرار می گیرد گوسفند بیچاره ما به جای فرار به سمت گرگ حرکت می کند!
🔰پرده دوم: استراتژی مادر و پایه نظام سلطه در طول تاریخ
بنیادی ترین راهبرد دستگاه استکبار و نظام سلطه در برابر مستضعفان را میتوان استراتژی #استخفاف و تحقیر انسانها دانست.
حق سبحانه در آیه 54 سوره زخرف می فرماید:
فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَأَطَاعُوهُ
فرعون با استخفاف و تحقیر شخصیت قوم خود، عقول قوم خود را دزدید و بر ایشان استعلا یافت!(حضرت علامه طباطبایی در المیزان اینگونه معنی می کنند آیه را: أي استخف عقول قومه و أحلامهم)
در طول تاریخ #استراتژی_مادر و رئیسی نظام سلطه و طواغیت آن بوده که #شخصیت و #هویت تاریخی ملل و امم را از ایشان گرفته تا بتواند یوغ بردگی و بندگی بر گرده آنان بنهد. وقتی یک ملتی بی شخصیت شد، احساس حقارت می کند، وقتی احساس حقارت کرد کار برای مستبد مستکبر بسی آسان است.
برای درک عمق این مطلب بایستی مقدمتا مطالبی را ذکر کرد:
⭕️ امام خمینی (رحمهاللهعلیه) ریشه انقلاب را و به تبع نظام جمهوری اسلامی را، #انقلاب_درونی میدانند و میفرمایند تا وقتی این انقلاب درونی باشد، ارزشها پابرجایند.
برای تحول درونی هم چند محور بر میشمرند:
تحول از خوف به شجاعت، از #یأس به #اطمینان و #امید، از توجه به خود به توجه به خدا و از تفرقه به اجتماع. ایشان میفرمایند که از خود گذشتن و به خدا پیوستن رمز ظفر و پیروزی است.
(حضرت امام ره رجاء و امیدواری از فطریّات دانسته و مبدا آن را حسن ظنّ به خدای متعال است بیان می کنند بر خلاف قنوط و یاس و ناامیدی که بر خلاف فطرت انسانی است و مبدا آن سوء ظن به رحمت الهی می باشد.)
فلذا نظام سلطه برای پیشبرد استخفاف امم یا با رعب آفرینی و تهدید اون را محقر می سازد یا با یاس آفرینی او را در خود می شکند.
🔰پرده سوم: تطبیق در ما نحن فیه
نظام سلطه از کرونا یک ماشین کشتار روانی جمعی ساخته است. این ماشین کشتار کارش رعب آفرینی است. رعب آفرینی جهانی.
حال این رعب آفرینی جهانی ضرب در یاس آفرینی ای که در جامعه ایران به مدت ده سال است دارد دنبال می شود و تحت عنوان جنگ احزاب رهبری از آن یاد کردند می شود وضع بالفعل امروز ما!
نظام سلطه در پی آنست که از جوامع و ملل و امم فاعل بالعنایه بسازد. همان گوسفندی که وقتی گرگی در مقابل خود می بند فاعلیتش او را به مسلخ می برد.
چون چاره ای دیگر پیش روی خود نمی بیند.
همه ما هم امروز شل کرده ایم…….همه چیزمان را از ما گرفته اند……
اجتماع المؤمنین را که مزیت انحصاری و غیر قابل رقابت برای نظام سلطه بود را از ما گرفتند.
رحم و صله رحم را از ما گرفتند.
و همگان را به سمت فجازی در حال سوق دادن هستند.
🔰پرده چهارم: غایت فاعلیت بالعنایه مد نظر نظام سلطه کجاست…
اجمالا میدانیم که حکمرانی آینده حکمرانی فجازی است و شرکتهای چند ملیتی تحت نفوذ شبکه صهیونیسم حکمرانان آینده خواهند بود.
پیرو این بحث مرور صحبتهای رهبری در این باب که چندی پیش داشته اند خالی از لطف نیست👇👇👇
بازخوانی مضمون بیانات رهبری از سخنرانی منتشر نشده ایشان در دیدار 2 بهمن 97 به شدت الهام بخش خواهد بود:
روز دوم بهمن ماه جلسه جمع بندی گزارش ها با حضور رئیس جمهور، وزیر ارتباطات و دبیر شورایعالی مجازی در حضور رهبر انقلاب برگزار شد تا درباره محور مباحث جلسه سوم بهمن به اشتراک نظر در سیاستگذاری و اجرا برسند.
در جلسه روز سه شنبه ابتدا سران سه قوه به همراه تعدادی از کارشناسان مطالبی را به صورت مختصر ارائه کردند تا بخش اعظم مباحث توسط رهبر انقلاب ارائه شود.
🌱بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب:
-مسئله اصلی این است که فضای مجازی یک مرحله تمدنی جدید را ایجاد می¬کند. مثل انقلاب صنعتی که یک بحثی در بحثهای تمدنی غرب شد و نشانه¬های این حرکت هم الان پیدا شده است.
-شاید هویت انقلاب و جامعه دستخوش تغییر شود. معنای آنها این است که تمام حوزه¬های ما را تحت تأثیر قرار دهند. اخلاق، فرهنگ و اقتصاد تحت تأثیر قرار می¬گیرد.
-شاید هویت انقلاب و جامعه را از دست بدهیم. یک شرکت چند ملیتی امریکایی از گوشه¬ای ما را می¬خواهد اداره کند تهدید این است که جمهوری اسلامی دست دیگران بیفتد .ما باید برای صیانت از خود و ارزش¬های خود کار کنیم. حاکمیت باید روی این موضوع متمرکز شود.
– زمانی کاسترو به ایران آمد و با ما ملاقات کرد آن زمان به من گفت که ما یک میلیارد دلار گذاشتیم تکنولوژی تولید کنیم. باید سرمایه گذاری کرد. شبکه ملی اطلاعات لازم است.
-آن چیزی که در فضای مجازی مهم است تأثیرگذاری است و ما باید تلاش کنیم که تأثیرگذار باشیم. شما باید شاخص های قدرت سایبری را احصا و معلوم کنید که ایران در کدام نقطه این جهان شبکهای قرار دارد.
-در این فضا و جهان جدید باید از خود صیانت کنیم. جهان به یک جهان شبکه¬ای تبدیل شده که در آن بازیگران مختلف در کنار همدیگر فعالیت می¬کنند.
-با توجه به کارکرد فضای مجازی ، مفهوم حکمرانی در جهان در حال تغییر است و چند شرکت بزرگ بین المللی فضای مجازی را در جهان اداره می¬کنند. این نکته حتی شامل خود آمریکا هم می¬شود و حاکمیت¬ها به اندازه گذشته قدرتمند نیستند.
-بنیان¬ها در حال تغییر است و سرعت بسیار بالاست. همه آنچه که من می¬گویم شاید در 5 سال آینده محقق شود و یک مدل حکمرانی جدیدی شکل گیرد که ما باید برای آن آماده باشیم. این مدل تمام ساختارهای جوامع بشری از اقتصاد، سیاست و فرهنگ را تحت تأثیر قرار می¬دهد و بانک، ملک، حکمرانی، سیاست و فرهنگ همه تحت تأثیر این فضای مجازی و این مسئله قرار خواهد گرفت و اگر نتوانیم علاجی کنیم این مشکل خواهد شد.
آقای روحانی دیگر همین تهران را هم نمی توانند اداره کنند. آب و برق هم از این طریق اداره می¬شود و این مسائل همه به نوعی با هم است. این حکمرانی از مرزها بیرون است و از بیرون کشور اداره می¬شود البته امریکا و قدرتها هم از این جریان آسیب¬پذیر هستند ولی چون سرخط این میدان دست آمریکا است خوب امتیازاتی دارد ولی آنها هم مشکل دارند و در این فضا و شرایط استقلال هم معنای دیگری خواهد داشت.
– اگر ما فکر نکنیم و رابطه خودمان را با فضای مجازی درنیاوریم و میزان نقشمان و همچین دنیای آینده ای که شکل می¬گیرد را تعریف نکنیم، قافیه را باخته ایم. اصل ماجرا این است که به عنوان سیاست¬های این نظام در این حوزه باید نقش خود را در این وضعیت بدست بیاوریم.
-با فضای مجازی هویتهای ملی نقض میشود که این موضوع برای همه وجود دارد و حتی ممکن است برای خود غربی¬ها هم باشد و شکل بگیرد. در این جهان جدید و در فضای جدید باید از خود صیانت کنیم. باید تصمیم گیری درباره فضای مجازی متمرکز باشد و در عین حال دستگاه¬های مختلف با هم کنند.
-جهان به یک جهان شبکه¬ای تبدیل شده که در آن بازیگران مختلف در کنار همدیگر فعالیت می¬کنند. طبعا تعداد بسیار زیاد بازیگران باعث می¬شود که مسئله محتوا تبدیل به مسئله اصلی شود. شما باید شاخص های قدرت سایبری را احصا و معلوم کنید که ایران در کدام نقطه این جهان شبکهای قرار دارد. یک سامانه تولید محتوایی باید در کشور و یک نهضت تولید محتوا وجود داشته باشد.
-دنیایی با قواعد جدیدی تشکیل می¬شود ما باید با قواعد خودمان نقش ایفا کنیم و این قواعد و نقش حضورمان باید قدرت بگیرد. در این نقش آفرینی باید قدرتمندانه ، عالمانه، مبتکرانه و تاثیرگذار باشد.
-مرزهای جغرافیایی بی معنا می¬شوند. حالا جمهوری اسلامی چه تکلیفی برای امنیت و فرهنگ دارد، این کار سیاست گذاری لازم دارد. سیاست گذاری کار شخص رهبری است و سیاستگذاری در این حوزه فقط کار رهبری است و رئیس جمهور مجری است و ما باید با تکیه به معارف جمهوری اسلامی و تکیه بر قواعد جمهوری اسلامی بتوانیم سیاستگذاری کنیم.
ایشان پیش بینی شان این بوده که در 5 سال آینده یک مدل حکمرانی جدید شکل میگیرد اکنون در انتهای سال دوم ما شاهد طلیعه های این حکمرانی نوین هستیم.
ما در فهم مرحله تمدنی نوین شکل گرفته به شدت ضعیف و نحیف و ضئیل هستیم. خداوند به حق انوار مقدسه معصومین علیهم السلام ما را به نور فراست و فطانت و علم و حکمت خویش بینا و هشیار سازد.