حوزه بی خاصیت؛ حوزه با خاصیت!

#یادداشت
#روح_توحید_نفی_عبودیت_غیر_خدا
#توحید_از_دیدگاه_خط_مشی_اجتماعی
#سید_مصطفی_مدرس
#یادداشت_39
#جلسه_181

🔰حوزه بی خاصیت؛ حوزه با خاصیت!

نویسنده مدعی می شوند: توحيد از ديدگاه عملى، قواره و قالبى است براى اجتماع و شيوه‌ای است براى زندگى؛
و این معنا از توحید با طرح شعار خویش با دو واکنش متضاد مواجه می شود:
با تعرض و انكار و ستيزه از سوى مستكبران و گرايش و قبول حمايت از سوى مستضعفان.

💠 بوته سنجش طرح شعار توحید
بر همین اساس میتوان به ارزیابی نهادهای مختلف پرداخت خاصتا حوزه علمیه که به یک معنا متولی نهاد دین می باشد پرداخت. حوزه امروز چقدر مورد تعرض و انکار و ستیز مستکبران داخلی و خارجی هست؟
و چقدر مورد قبول و گرایش مستضعفان؟ چه مستضعفان داخلی؟ چه منطقه غرب آسیا؟ چه جهان؟

حوزه امروز هر چقدر که اینگونه نیست میتوان گفت که همان مقدار یک حوزه بد سگال است. یک حوزه ددمنش است. یک حوزه بی خاصیت است. یک حوزه است که توحید را نفهمیده است و در جان خویش نهادینه نکرده است.

اما هر مقدار که حوزه امروز در جذب گرایش و قبول و التفات مستضعفان ایران و منطقه و جهان موفق بوده است یک حوزه باتقواست. یک حوزه با فضیلت است. یک حوزه اولوالعزم است. یک حوزه نهضت آفرین و تمدن ساز است.

یک کلاس درس مانند کلاس درس امام خمینی ره همانند موسس مکتب جعفری امام صادق علیه السلام بسان صاعقه ای بر فرق رژیم پهلوی فرود آمد و مستکبران داخلی و خارجی را از این سرزمین راند اما همان زمان کلاسهای درس دیگری نیز برگزار می شد که هیچ اثری نداشتند.

طرح مباحث توحیدی ما چگونه است؟ قرار است بی ثمر و بی خاصیت و مدرسی باشد یا قرار است مبارزه جو و حیات آفرین و فضیلت بخش باشد؟

حوزه های علمیه امروز طلبه را برای کدام توحید آماده می سازند؟ توحید بی خاصیت یا توحید با خاصیت؟

طبعا این معیار، یک معیار متین و پایه میتواند باشد برای ارزیابی کلیت حوزه های علمیه و نیز برای ارزیابی تک تک دروسی که در حوزه های علمیه برگزار می گردد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به یادداشت
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها