مهندسی فرهنگ آری یا خیر؟

#یادداشت
#روح_توحید_نفی_عبودیت_غیر_خدا
#حامد_خواجه
#یادداشت_10
#جلسه_183
?مهندسی فرهنگ آری یا خیر؟

?قبل از ورود به جا دارد سوالی مطرح شود که اساسا مهندسی فرهنگ آری یا خیر؟ آيا این کار که یک ارزش را در راس هرم قرار دهیم و دیگر ارزش‌ها را بر اساس آن مهندسی کنیم، کاری صحیح است؟ آیا در سنت پیامبر صلی الله علیه و آله هم به همین شکل فرهنگ را مهندسی می‌شد؟ یعنی ارزشی در قله هرم قرار می‌گرفت و هندسه دیگر ارزش‌ها، بر اساس همین قله چینش پیدا می‌کرد؟ آیا سیره اهل‌بیت علیه‌السلام نیز این چنین بوده است؟ یا نه برعکس ارزش‌های اسلامی در یک صفحه‌ی فلت و صاف هرکدام جایگاه خود را داشته‌اند و هندسه‌ی آن‌ها به همین صورت فِلَت و صفحه‌ای شکل می‌گرفت، نه به صورت هرمی.

?یکی از ادعا‌هایی که در جلسه امروز مطرح شد، این بود که فقهای ما هم مهندسی فرهنگ می‌کردند و شاهد آن هم این که در هر دوره‌ای یک باب یا کتاب از فقه برجسته شده است و در تطور تاریخی فقه این برجستگی ابواب فقه به چشم می‌خورد.

?اگر ما بتوانیم شواهدی از سنت رسول الله صلی الله علیه و آله و همچنین سیره ائمه علیهم السلام برای این امر بیاوریم،‌ آنگاه با اطمینان بیشتری وارد وادی مهندسی فرهنگ خواهیم شد.

?بعد از قبول مهندسی فرهنگ، سوالی که هست این است که این مهندسی کار چه‌کسی است؟ چه کسی اجازه دارد مهندسی فرهنگ کند و قله هرم را تشخیص داده و هندسه‌ي ذیل آن را طرح ریزی کند؟ یکی از شرایط مطرح شده در جلسه قبل، اجتهاد بود. یعنی مجتهد است که باید مشغول مهندسی شود، امّا ظاهرا هر مجتهدی توانایی مهندسی فرهنگ را ندارد. اجتهاد شرط لازم هست ولی کافی نیست.

?از آنجایی که شناخت زمانه در این مهندسی بسیار مهم است و در واقع رکن اساسی این مهندسی است. باید این شرط را هم داشته باشد؛ البته این زمانه شناسی ظاهرا کار آسانی نباشد، زمان شناسی که در اصطلاح عرفا به «ابن الوقت» تعبیر شده است لازمه‌ي مهندسی فرهنگ است. باید دید که در زمانه‌ي ما خدا با چه اسمی ظهور کرده است تا بتوان مهندسی فرهنگ صحیحی داشته باشیم.
صوفی ابن الوقت باشد ای رفیق/نیست فردا گفتن از شرط طریق

0 0 رای ها
امتیازدهی به یادداشت
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها