#نگاه_کارکرد_محور_به_دین_ابداع_امام
#یادداشت
#روح_توحید_نفی_عبودیت_غیر_خدا
#حمیدرضاشب_بویی
#یادداشت_32
#جلسه_191
#نگاه_کارکرد_محور_به_دین_ابداع_امام
به نظر می آید که در دوران فقاهت و اجتهادهای دینی قبل امام رحمه الله علیه، نگاه کارکرد محور به دین وجود نداشت و نهایتا کارکرد دین را در یک حال خوب از عبادات و عمل به احکام شرعی خورد معنا می کردند.
لذا می بینیم برای کسی که حج می رود و نماز می خواند تنها تفاوت این دو عمل در اطاعت از امر شارع است و نیت آن، ولی گاهی با خود فکر نمی کنند که اگر نهایت کارکردی که برای این اعمال می توان تصور کرد، مطلوبیت عمل به امر مولی است و تقرب به خدا در عمل به امر مولی را صرفا یک احساس خوب شخصی تفسیر می کنند.
امام رضوان الله علیه با نگاهی باطنی تر به عمق احکام به دنبال این است که یک روح از تمامی احکام استخراج کند که این خیزبه سمت فهم روح حاکم بر شریعت خود نگاهی کارکرد محور به دین و شرعیت است لذا بعد از این که ایشان درگیری و نفی جبهه باطل در مقابل جبهه حق را یک روح حاکم در می یابند سعی می کنند متناسب با احکام این ملاک را تعمیم دهند.
از این رهرو با همین نگاه کارکرد محور به دین، ایشان تفاسیری متفاوت از حج و احکام خاص ارائه می کنند و نهایتا در مقابل یک حذف برائت از مشرکین، پیامی صادر می کنند که در آن بلندترین معارف گنجانده شده و رهبر انقلاب از آن به عنوان معجزه انقلاب یاد می کنند.