به نظر حقیر بحث مورد نظر امام خارج از این دو نگاه است.

#روح_توحید_نفی_عبودیت_غیر_خدا
#محمد_صحرایی
#یادداشت_5
#جلسه_192

با توجه به حذف شبه مغرضانه یادداشت قبلی بنده توسط برخی به ظاهر دوستان، ناچارم یادداشتم را با بیانی دیگر در گروه تکرار کنم.?
در مباحثاتی که دوستان در مورد پیام حضرت امام ره داشتند رفقا تحقق حج مورد نظر امام ره را در اضافه شدن مناسک جدید یا بطن یافتن اعمال و مناسک موجود میدانستند.

به نظر حقیر بحث مورد نظر امام خارج از این دو نگاه است.
1- ردّ نگاه بطن یابی: اگر به ادعیه مناسک حج نگاهی بیاندازیم خواهیم یافت مضمون همه ادعیه عمق یافتن خضوع و خشوع و استظلال در برابر حق و طلب عفو و مغفرت و ارتباط یافتن با خداوند است.
بنابراین بطن یافتن حج در همین است که ارتباط انسان با خداوند عمق بیشتری یابد.

2- ردّ نظریه اضافه شدن جزئی به شریعت:
مراد حضرت امام این نیست که حج بما هو حج نقص دارد تا لازم باشد جزئی به آن اضافه شود.
مراد ایشان از حج ناقص حج بعنوان یک فعل مکلّف است نه بعنوان یک سری دستورات شرعی.

گویا امام می خواهند بفرمایند وقتی هدف همه اعمال حج تقویت توحید است چنین توحیدی اگر امتداد و تجلّی نیابد در نفی مصادیق بیرونی عبودیت شیطان و کثرت زدگی ها و نظامات بشری ، کاشف میشود از اینکه خود آن حج حج واقعی نیست.
حج خودش خزائنی دارد و تجلّیاتی، و محال است حج، حج باشد اما تجلّی نداشته باشد.

اگر ثمره رمی جمرات، مقابله با نظام شیطانی نشد کاشف از آن است که آن حج حج نبوده و در همه آن حال و هواهای خوش، با خدای خیالی و وهمی ارتباط گرفته شده نه خدای حقیقی و فطری.
جمع متناقضین در حقیقت راه ندارد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به یادداشت
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها