یتْلُوا عَلَیْهِمْ آیاتِه یعنی گفتمان سازی
#یادداشت
#روح_توحید_نفی_عبودیت_غیر_خدا
#توحید_از_دیدگاه_خط_مشی_اجتماعی
#سید_مصطفی_مدرس
#یادداشت_55
#جلسه_200
ما چه ایده های اصلاحی ای میتوانیم به عنوان ایده های اصلاحی مطلوب بشناسیم؟
#بیانیه_مأموریت انبیاء علیهم السلام چه سخنی برای ما دارد؟
🔰 بیانیۀ مأموریت انبیاء در 4 بند
«چهار عمل اصلی» که در «بیانیۀ مأموریت انبیاء در قرآن» بیان شده، را میتوان چارچوب اصلاح یک جامعه دانست:
«هوَ الَّذی بَعَثَ فِی الْأُمِّیِّینَ رَسُولاً مِنْهُمْ؛
یَتْلُوا عَلَیْهِمْ آیاتِهِ،
وَ یُزَکِّیهِمْ،
وَ یُعَلِّمُهُمُ الْکِتابَ،
وَ الْحِکْمَةَ»(جمعه/2)
1️⃣یتْلُوا عَلَیْهِمْ آیاتِه یعنی گفتمان سازی
بر خلاف آنچه که ادعا می شود که کارکرد گفتمانسازی در جوامعی است که بر مدار قانون و ساختارهاي حقوقي و نظم سياسي-اجتماعي كارآمد و شفاف و پاسخگو نميچرخند فلذا تلاوت/گفتمان سازی به عنوان پدیده ای که میتوان ایدئولوژی را حقنه کند بایستی گفت که ساختارهای حقوقی و نظام دیوانسالاری آن نوع حکومتی است که ما مقبول نمیدانیم.
به عبارت دیگر از آنجا که ما مدل حکمرانی نظام دیوانسالاری یا به تعبیری نیشن-استیت را قبول نداریم و منبع قدرت را اراده ساختار و حاکمیت ندانسته ایم و در مقابل به دنبال نظام امت-امامت و امامت همگاری و رهبری مردم هستیم راهبرد گفتمانسازی را در پیش گرفته ایم.
چرا که در نظام امت-امامت نظم اجتماعی فرهنگی سیاسی امنیتی اقتصادی بر اساس شعور همگانی و امامت همگانی و مسئولیت همگانیست که رقم میخورد فلذا غنی سازی اتمسفر فکری فرهنگی امری بس مهم و ضروری و غیر قابل انکار تلقی میگردد فلذا مقوله گفتمانسازی یا به تعبیر قرآن تلاوت امری بس انکار ناپذیر در امر هدایت نظام امت-امامت می باشد.