بیانیۀ مأموریت انبیاء در 4 بند

#یادداشت
#روح_توحید_نفی_عبودیت_غیر_خدا
#توحید_از_دیدگاه_خط_مشی_اجتماعی
#سید_مصطفی_مدرس
#یادداشت_54
#جلسه_200

ما چه ایده های اصلاحی ای میتوانیم به عنوان ایده های اصلاحی مطلوب بشناسیم؟
#بیانیه_مأموریت انبیاء علیهم السلام چه سخنی برای ما دارد؟

🔰 بیانیۀ مأموریت انبیاء در 4 بند

«چهار عمل اصلی» که در «بیانیۀ مأموریت انبیاء در قرآن» بیان شده، را می‌توان چارچوب اصلاح یک جامعه دانست:

«هوَ الَّذی بَعَثَ فِی الْأُمِّیِّینَ رَسُولاً مِنْهُمْ؛
یَتْلُوا عَلَیْهِمْ آیاتِهِ،
وَ یُزَکِّیهِمْ،
وَ یُعَلِّمُهُمُ الْکِتابَ،
وَ الْحِکْمَةَ»(جمعه/2)

1️⃣یتْلُوا عَلَیْهِمْ آیاتِه یعنی گفتمان سازی
تلاوت یعنی ذهنیت ها را سودهی کردن.
«یَتْلُوا» از مادّه «تلاوت» به معناى پى در پى در آوردن است، لذا هنگامى که عباراتى پى در پى (و روى نظام صحیح) خوانده شود از آن تعبیر به تلاوت مى کنند…
گفتمان نیز همین است که مفادی را آنقدر زمزمه میکند، تکرار میکند تا مقبول بیفتد و تبدیل به باور شده و مورد طلب و زمزمه و خواست انسان قرار بگیرد.

اضلاع سازمان گفتمان سازی نبی ختمی ص
💠سازمان قرّاء
💠سازمان حفاظ
💠سازمان کُتّاب

این سه، سه ضلع سازمان گفتمان سازی نبی ختمی ص بوده اند. سازمانی که پیام قرآن را تلاوت میکرده اند(بخوانید گفتمان میکرده اند)

در مکه پیام های توحیدی و پیام معاد گفتمان می شده است به عبارتی پوشش گفتمانی برای نهضت نبوی بوده است

و مدینه یعنی سور مدنی پیامهای ناظر به حکومت و ارکان حکومت گفتمان میگشته است به عبارتی پوشش گفتمانی برای حکومت نبوی بوده است.

در ادامه در عصر خلفا(لعنة الله علی الظالمین) به واسطه منع حدیث سازمان روایت لطمات جبران ناپذیری میخورد…

اما در عصر معصومین علیهم السلام سازمان روایت با پی ریزی و زیر سازی حضرت سجاد علیه السلام و در ادامه باقرین علیهم السلام بنایی عظیم ساخته می شود.

البته سازمان روایت در عصر معصومین علیهم السلام کارکردهای متنوعی داشته است که یکی از برجسته ترین آن ها گفتمان سازی بوده است.

ایده گفتمان و گفتمان سازی از آن جهت ارجمند است که از جنس فرهنگ بوده و به واسطه غنی سازی فرهنگی به دنبال اثاره دفائن عقول و شکوفایی عزم و اراده انسانیست.

تلاوت یا به تعبیری گفتمان سازی یکی از بهترین راهبردهای تحقق تبیین است.

در ادامه دو فیش تقدیم میگردد👇👇👇

در عالم فرهنگ بایستی گره‏گشایی کرد؛ بایستی حقیقت را باز کرد، بایستی گره‏های ذهنی را باز کرد. و این تبیین لازم دارد، یعنی همان کار انبیاء؛ فصاحت و بلاغتی نیز در بیان لازم است.۱۳۸۸/۰۶/۱۴

وظیفه‌ی دوّم[تشکهای دانشجوی] تبیین[است]؛ تبیین. تبیین اساس کار ما است. ما با ذهنها مواجهیم، با دلها مواجهیم؛ باید دلها قانع بشود. اگر دلها قانع نشد، بدنها به راه نمی‌افتد، جسمها به‌کار نمی‌افتد؛ این فرقِ بین تفکّر اسلامی و تفکّرات غیر اسلامی است.۱۳۹۵/۰۴/۱۲

پ.ن:
امیدوارم در ادامه بتوانم با تقریر دیگر بندهای بیانیه مأموریت انبیاء علیهم السلام به تبیین مسئله مورد نظر پرداخته و نهایتا نسبت این بندها با یکدیگر را مشخص سازم.

0 0 رای ها
امتیازدهی به یادداشت
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها