ما چه ایده های اصلاحی ای میتوانیم به عنوان ایده های اصلاحی مطلوب بشناسیم؟

#یادداشت
#روح_توحید_نفی_عبودیت_غیر_خدا
#توحید_از_دیدگاه_خط_مشی_اجتماعی
#سید_مصطفی_مدرس
#یادداشت_58
#جلسه_202

ما چه ایده های اصلاحی ای میتوانیم به عنوان ایده های اصلاحی مطلوب بشناسیم؟
#بیانیه_مأموریت انبیاء علیهم السلام چه سخنی برای ما دارد؟

🔰 بیانیۀ مأموریت انبیاء در 4 بند

«چهار عمل اصلی» که در «بیانیۀ مأموریت انبیاء در قرآن» بیان شده، را می‌توان چارچوب اصلاح یک جامعه دانست:

«هوَ الَّذی بَعَثَ فِی الْأُمِّیِّینَ رَسُولاً مِنْهُمْ؛
یَتْلُوا عَلَیْهِمْ آیاتِهِ،
وَ یُزَکِّیهِمْ،
وَ یُعَلِّمُهُمُ الْکِتابَ،
وَ الْحِکْمَةَ»(جمعه/2)

1️⃣یتْلُوا عَلَیْهِمْ آیاتِه یعنی گفتمان سازی

2️⃣و یُزَکِّیهِمْ
‌تزکیه در لغت به معنای استوار ساختن و دور کردن شئ از عیب و در اصطلاح علم اخلاق عبارت است از پاک‌کردن و پیراستن نفس از نقایص و صفات رذیله و آراستن آن به صفات پسندیده و کمالات نفسانیه است. تزکیه، واژه‌ای مطرح در فرهنگ تربیتی قرآن و اصطلاحی در علم حدیث و امر قضا که از آن مفهوم پاکیزه‌سازی اراده می‌شود. تزکیه به صورت‌های گوناگون بیش از ۲۰‌ بار در قرآن به کار رفته است.

تزکیه در قرآن متأخر از تلاوت و مقدم بر مفهوم تعلیم ذکر شده است.

به عبارتی تزکیه مقدمه تعلیم بر شمرده شده است.

تزکیه را میتوان با رویکرد فردی قرائت کرد میتوان هم با رویکرد اجتماعی و حکومتی تبیین نمود. به عبارتی معلم و مربی اخلاق در ساحت فردی به حسب خودش تعریف می گردد و در ساحت اجتماعی و حکومتی به حسب همین موضوع.

تزکیه در رویکرد فردی را میتوان همان رویه درس اخلاق و رابطه سالک و مربی قلمداد نمود.

اما پیامبران آمده اند که کارخانه انسان سازی بسازند به گونه ای که فوج فوج انسانها به مسیر صلاح و هدایت رهنمون گردند.

تزکیه در ساحت اجتماعی و حکومتی دو بعد دارد:
یک بعد آن کارگزاران هستند چرا که الناس علی دین ملوکهم

بعد دیگر آن ساختار و قوانین حکومتی هستند و اجرای عادلانه قانون به بیان روایات از هر چیزی پاک کننده تر است.

فلذا میتوان گفت تزکیه در ساحت اجتماعی و حکومتی یعنی کارگزاران مصلح و قوانین و ساختارهای اصلاح کننده

توضیح بیشتر آنکه عالم انسانی از آن جهت که درگیر با #نفس_اماره خویش و #شیطان_بیرونی و زر و زیور و #متاع_قلیل_دنیا است #خوی_حیوانی اش مدام در معرض #سرکشی است؛ این انسان است که با #اختیار خود و #انتخاب خود می تواند که خود را آنچنان #تزکیه کند که هیچ چیزی از او باقی نماند و تماما اراده اش فانی در اراده حضرت حق گردد.
نه تنها فرد انسانی بلکه جامعه و جهان انسانی نیازمند چنین امری است. تزکیه جهان و جامعه انسانی امری پیچیده و متضمن ملاحظات بسیاری می باشد.
بایستی توجه داشت که #رفتار_ملوک و یا به تعبیری رفتار مسئولان و کارگزاران حکومت اسلامی در اثاره #تالّه_انسانی و یا #عصیان_خوی_حیوانی نقشی ویژه و استراتژیک دارد.

سیاستمداران همچنان که می توانند #جامعه_انسانی را به سمت سرکشی خوی حیوانی هدایت کنند و به عبارت دیگر جامعه را جهنّمی کنند همانطور هم می توانند با مهندسی رابطه و نسبت دین و دنیا، دنیا را بسان مزرعه آخرت جهان و جامعه انسانی معماری کنند.
الاسلام هو الحکومة بدین معناست که اسلام آمده است تا ظاهر دنیا را برای شکوفایی باطن عالم معماری کند و این مهم جز با حکومت میسر نیست. فلذا نقش و جایگاه حاکمان و کارگزاران اسلامی بسیار مهم می نماید.

در ادامه به بررسی استراتژیک و راهبردی دو حدیث از امام باقر علیه السلام و نبی اکرم صلی الله علیه و آله می پردازیم:

كافى 7/ 174: محمد بن يعقوب قال حدّثنى محمد بن يحيى عن تهذيب 10/ 146: أحمد بن محمد بن عيسى عن محمد بن اسماعيل بن بزيع عن حنّان بن سدير عن أبيه قال قال أبو جعفر عليه السلام :
حدّ يقام في الأرض أزكى فيها من مطر أربعين ليلة و أيّامها.

مستدرك 18/ 9: القطب الرّاوندىّ في لبّ اللّباب عن النّبيّ صلى الله عليه و آله قال:
يوم واحد من سلطان عادل خير من مطر أربعين يوماً و حدّ يقام في الأرض أزكى من عبادة ستّين سنة.

در حدیث اول ثقل و تکیه #تزکیه جامعه و #جهان_انسانی را بر #اقامه_حدود(اقامه قانون الهی) گذاشته است. اقامه حدود یکی از بارزترین جلوه گاه حضور حکومت است. فلذا این بیان حضرت مؤکد و مؤید مدعای تعبیر مزبور از تزکیه می باشد.

در حدیث دوم از نبی اکرم صلی الله علیه و آله به خوبی جایگاه سلطنت(حکومت) عادلانه تصویر شده است. #سلطان_عادل یک جنبه ثبوتی دارد و یک جنبه اثباتی دارد. جنبه ثبوتی آن، این است که عادلانه به سلطنت و حکمرانی بپردازد اما جنبه اثباتی آن نیز از آن کمتر نیست و آن اینست که مردم این سلطان را عادل بدانند.
چنانچه حکومت عادلانه ای باشد اما مردم آن را توسط القائات منافقان و بدخواهان و معاندان ندانند مسلم است که آن اثر خیر و برکت و رحمت را برای جامعه نخواهد داشت.
در ادامه حدیث بدین مطلب اشاره شده که #اقامه_یک_حد از شصت سال عبادت پاک کننده تر است.
من بیان این روایت را این گونه باز سازی می کنم چنانچه فاعل #اقامه_حد حکومت اسلامی به پشتوانه جامعه اسلامی باشد، این اقامه از شصت سال عبادت آن جامعه، برای آن جامعه پاک کننده تر است!!! تنها و تنها اقامه یک حد!!!
.

0 0 رای ها
امتیازدهی به یادداشت
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها