معنای_راهبردی_هویت
#یادداشت
#روح_توحید_نفی_عبودیت_غیر_خدا
#حمیدرضاشب_بویی
#یادداشت_44
#جلسه_215
#معنای_راهبردی_هویت
در یادداشت قبل توضیح داده شد که به نظر می رسد تا کنون معنای راهبردی از کلیدواژه هویت ارائه نشده و از این رو به دنبال این معنا شروع به تحقیق کردیم.
در یادداشت قبل گذشت که آن تعریف مشهوری که اکثر کسانی که در این موضوع کار کرده اند می پذیرند این است: «هویت آن پاسخ ایجابی است که در مقابل سوال کیستی داده می شود که می توان برای شخص، اقوام، ملیتها اجتماع ها و حتی اندیشه ها در نظر گرفت» و مهم ترین المانی که در این مفهوم باید مورد توجه واقع شود این است که هویت باید یک ترسیمی جامع و مانع از غیریت مقابلش داشته باشد و این المان راهبردی بودن معنا را به عهده دارد. به عبارتی دیگر در هر برهه تاریخی باید هویت یک جریان ابتدا بر غیریت خود مسلط شود و ترسیم هویتی اش کاملا بر تقابل جامع و مانع از غیریت خودش قرار دهد.
این نکته به وضوح بیان می کند که چرا شناخت اندیشه غرب و تصور واضح و دقیق از این غیریت در برهه امروز اهمیت و ضرورت پیدا می کند.
قبل توضیح داده شد که این ترسیم نیز قطعا بر پایه اصلهایی قرار خواهند گرفت.
با توضیحات فوق می خواهم گریزی نیز به یادداشتی که با عنوان «هویت تمدنی فردا» در گروه منتشر شد بزنم؛ دراین یادداشت بحث از هویت با شخصیت گره خورده که هویت شخصی را با شخصیت یکی دانستند و شخصیت اجتماعی را همان هویت اجتماعی در نظر گرفتند.
در این نقطه سوالی که مطرح می شود این است که آیا در بحث هویت شیعی باید بحث از هویت اجتماعی کنیم یا هویت یک اندیشه؟ اگر بپذیریم هویت اندیشه فارغ از مصادیق و افرادش به ترسیم شاخصه های هویتش می پردازد این مسئله باید در این متن و یادداشت پررنگ شود وتماز این دو مشخص گردد و هم چنین رابطه هویت اجتماعی و هویت اندیشه را باید با یکدیگر مشخص کنیم.
سوال دیگر این است که به نظر می آید انچه که در بحث هویت تمدنی فردا توضیح داده شده است بحث نظری و هویت کلی و چه بسا نظریه مادر و پایه هویت شیعی است نه معنای راهبردی آن، به این توضیح که اگر بنا باشد یک معنای راهبردی از هویت شیعی ارائه دهیم باید بتوانیم اضلاع تمایز از نقطه مقابل خود به صورت جامع و مانع ارائه کنیم و این تمایز بر یک نظریه مادر استوار است که در متن هویت تمدنی به ان اشاره شده است مانند فطری بودن و قابلیت بین المللی داشتن و…؛ آیا این برداشت را اساسا درست میدانیم