شاهد تاریخی از اهل باطل

#یادداشت
#روح_توحید_نفی_عبودیت_غیر_خدا
#میرزا_علی_کرانی
#یادداشت_26
#جلسه_216

شاهد تاریخی از اهل باطل

در کتاب انسان 250 ساله به نقل از حضرت آقا در تحلیل عملکرد فرهنگی خلفای اموی و مروانی، و بیان اینکه چگونه علیرغم تنافی فسق و فجور و ظلم های دستگاه حاکم با تعالیم اسلامی، باز هم حکومت این ها بر مسلمین دوام می یافت چنین آمده است:

بعضی از سلاطین و زمامدارانی که به عنوان خلافت پیغمبر ص بر سر کار آمدند – مثل بنی امیه و مروانی ها – این ها به هیچ وجه شایسته ی آن نبودند که بر جامعه ی اسلامی حکومت کنند و در دوران زمامداری خودشان انواع فسق و ظلم و فساد و تبعیض و جهل و خلاصه انحرفا های گوناگون وجود داشت. اگر قرار بود احکام اسلامی و آیات قرآنی همان طوری که هست، برای مردم تبیین بشود، امکان ادامه ی حکومت و زمامداری و قبضه کردن قدرت برای این ها نبود؛ این بود که دست به تحریف می زدند. حالا تحریف را هم از چندین راه انجام می دادند. یکی اش این بود که بعضی از فقها و علما و قراء و چهره های موجه و اینها را می فریفتند و در کنار خود نگاه می داشتند، به آن ها پول می دادند یا آن ها را می ترساندند. بعضی را با طمع، بعضی را با ترس وادار می کردند که همان چیزی را که مورد علاقه ی آن ها ست درب ین مردم ترویج کنند. لذا شما اگر به تاریخ یکی دو قرن اول اسلام نگاه کنید، یک منظره ی عجیبی می بینید؛ این قدر چهره ی معروف قدس و تقوی و علم، انسان می بیند که اینها در خدمت حکام و زمامدارانِ جور بودند و یک احکام عجیب و غریبی را این ها به نام اسلام به خورد مردم میدادند.

و در اینجا با ذکر مثال معنای اولی الامر که یعنی هر کسی که به هر وسیله ای مسلط بشود ولو آن وسیله زور و خونریزی و … باشد، شاهدی بر عقاید باطل ترویج یافته می آورند. سپس یک راه دیگر تحریف را که بیانات خود حکام است ذکر می کنند و نهایتا می فرمایند : یک حرفی را یک فکری را یک مبنایی را همین طوری مطرح میکردند به نام اسلام و به صورت فرهنگ رایج در می آوردند و این در همه جای دنیای اسلام هی گفته می شد، هی تکرار می شد، هی دهان به دهان می گشت، تا می شد ذهنیت مردم. مثل اینکه بعضی از سرداران دستگاه عبدالملک مثل حجاج و اینها معتقد بودند یا این جور اظهار می کردند که خلافت از نبوت بالاتر است؛ …. عامل اصلی ادامه ی سلطه ی بنی امیه و بنی عباس و مانع اصلی حکومت حق اسلامی همین فرهنگ غلطی بود که بر ذهن های مردم حاکم بود.

قرابت این تحلیل با آنچه در تبیین گفتمان ذکر شد بسیار واضح است. گو آنکه ایشان معتقدند خلفای بنی امیه و بنی مروان برای استحکام و استمرار حکومتشان « خلافت از نبوت بالاتر است » را گفتمان می کردند. و دقیقا آن چه در توضیح فرآیند گسترش این ذهنیت بیان شده است مشخص می کند که عناصر هویت بخش گفتمان در این مساله تامین شده اند .

اقدام مادر: استمرار حاکمیت
گفتمان پوششی: خلافت از نبوت بالاتر است

0 0 رای ها
امتیازدهی به یادداشت
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها