در این یادداشت سوال بسیار بسیار خوبی مطرح شده است
#یادداشت
#روح_توحید_نفی_عبودیت_غیر_خدا
#میرزا_علی_کرانی
#یادداشت_32
#جلسه_221
در این یادداشت سوال بسیار بسیار خوبی مطرح شده است
چرا ما نمی فهمیم که فقه معجزه است؟ مشکل از کجاست؟ کجای کار مشکل دارد؟ مشکل در ماست؟ یا در فقه ماست؟ یا هردو؟
یک خاطره ی معروف از حضرت امام ره هست که همه شنیده ایم، داستان مرحوم آقای اشراقی که از امام میپرسند شما اگر برگردید و فقط یکی از علومتان را بتوانید تحصیل کنید کدامیک را انتخاب می کنید؟ امام می فرمایند فقه را! او میگوید من فکر میکردم میگویید فلسفه یا عرفان! امام می فرمایند پس نفهمیده ای فقه چیست!!
آقای اشراقی یک فقیه و مجتهد است. از قضا شاگرد خود حضرت امام هم هست. اما چرا نمی فهمد که فقه معجزه است؟ اینجا صراحتا امام می فرمایند مشکل از توست که نمی فهمی فقه معجزه است.
یعنی تا به اینجا قدر مسلم این که مشکل از ما باشد مردود نیست.
اما آیا می توان گفت که تمامی دستگاه های فقهی معجزه اند؟ مثلا با شناخت اجمالی ای که از برخی دستگاه های فقهی نجفی داریم که دیگر کم کم نرم افزار افتائشان را هم دارند میسازند، آیا می توانیم بگوییم که این ها هم معجزه اند؟
یا مثلا برخی گرایشات انسدادی که به پیروی از مطلق ظنون می رسند؟
یعنی هیچ فرقی بین دستگاه های مختلف فقهی نیست؟
مثلا با عنایت به آنچه در کلاس فقه استاد موسوی دیدیم، آیا امام خمینی معتقد بودند که فقاهتی که آقای صافی دارند هم معجزه است؟
به نظر بنده میرسد که بسیار جای تامل دارد و این مساله مسلم نیست.
لذا فکر میکنم، پاسخ سوال اول این باشد که هم ما چشم معجزه بین نداریم و هم ممکن است که فقهی که میخوانیم هم معجزه نباشد.
امام در منشور روحانیت:
ضمن سلام فرستادن بر طلاب شهید: « سلام بر آنان که تا کشف حقیقت تفقه به پیش تاختند »
« وقتی شعار جدایی دین از سیاست جا افتاد و فقاهت در منطق نا آگاهان غرق شدن در احکام فردی و عبادی شد و قهرا فقیه هم مجاز نبود از این دایره و حصار بیرون رود و در سیاست حکومت دخالت کند…»
« تردیدی ندارم اگر همین روند ادامه می یافت وضع روحاینت و حوزه ها وضع کلیساهای قرون وسطی می شد »
و عنصر زمان و مکان و …