شبهه ی تعارض #هویت_پروری و #آزاداندیش_پروری
#يادداشت
#روح_توحيد_نفي_عبوديت_غير_خدا
#درگيري_شعار_توحيد_با_استكبار
#ایمان_نیک_گفتار
#يادداشت_27
#جلسه_225
🔴 شبهه ی تعارض #هویت_پروری و #آزاداندیش_پروری
🔹با توجه به یادداشت گذشته در مورد محل تعارض الزامات تربیت و آزاداندیشی، اکنون بار دیگر مسأله را بازتقریر می کنیم :
🔺 ما چگونه تربیت کنیم تا در عین ایجاد #خودباوری_دینی و اعتقاد به عقاید حقه در متربی، صفت #خودشکنی و #خودبینی_مذموم اعتقادی نیز محفوظ مانده، آزادانه و بدون تعصب و جمود، مسیر حق و حقیقت را جستجو کند؟
🔸حلقه ی اندیشه ی کلامی دائما دائر مدار همین دو مطلوبیت قرار دارد:
🔺از طرفی باید هویت ما را تقویت کند. هویتی که پرمولفه است و مطلوبیت هایش کم نیست:
هویت فطری، هویت اسلامی، هویت شیعی، هویت انقلابی ، هویت ایرانی، هویت حزب اللهی، هویت جبهه ای، هویت جهادی، هویت مردمی، هویت حکمی، هویت عرفانی، هویت تربیتی، هویت فرهنگی، هویت تمدنی، هویت سیاسی، هویت کلامی(تکلم با ذهن مردم)، هویت دشمن ستیزی، هویت رهبری، هویت مسئولیت پذیری، هویت آرمان خواهی، هویت اخلاقی، هویت تشکیلاتی، هویت علمی و…
🔺از طرف دیگر باید از ما #هویت_ستیزی کند. یعنی نگذارد این هویت ها دست و پای ما را ببندد و مانع پرواز ما بشود. نقص ها و محدودیت های هر هویتی را از آن بزداید و ما را در مقام مطلوب #بی_تعینی و #بی_هویتی_ممدوح مستقر سازد که به قول معروف:
غلام همت آنم که زیر چرخ کبود
ز هر چه رنگ تعلق پذیرد آزاد است
این هویت های مطلوب ما می تواند حجاب های نورانی ما بشود و در عین حال، #تعلق_های_مذموم ما را رقم زند.
🔹شاید بتوان گفت تردد ما بین این دو مطلوبیت، بی ارتباط با همان دوگانه ی معروف #تشبیه و #تنزیه و #سلب و #ایجاب نباشد.
مطلوبیت هویت پروری، #رویکرد_تشبیهی ما در امر تربیت است و مطلوبیت آزاداندیشی، #رویکرد_تنزیهی ما در تربیت