آبادانی دنیا، هدف اصلی خلقت انبیا

#یادداشت
#روح_توحید_نفی_عبودیت_غیر_خدا
#آبادانی_دنیا
#هدف_خلقت_انبیا
#محمد_هادی_جوهری
#یادداشت_55
#جلسه_229

 

🔰آبادانی دنیا، هدف اصلی خلقت انبیا🔰

🔶دین اولا به ذات برای آبادانی دنیا آمده است و ثانیا بالعرض برای آبادانی آخرت آمده است. این گزاره برگفته شده از تفسیر مرحوم علامه طباطبایی از آیه 213 سوره بقره می باشد.
طبق آیه، مردم به صورت یک امت واحده بوده اند و سپس براساس فطرت با یکدیگر به درگیری و اختلاف پرداختند. در این هنگام، حق تعالی انبیا را مبعوث کرد تا میان آن ها در همین دنیا حکم کند و اختلاف آن ها را با عدل و قسط از بین ببرد.
🔺لذا اساسا هدف تشریع دین ایجاد یک زندگی دنیایی در تراز دینی است. لذا دین به دنبال مهندسی دنیا می باشد و اگر تمدن را بروز و ظهور عقل معاش بدانیم و بگوییم تمدن یعنی ویرایش تمام فاکتورهای حیات دنیوی، در این صورت اساسا هدف اولیه دین،ایجاد یک تمدن دینی می باشد. و ثانیا بالعرض به دنبال آبادانی آخرت هست. یعنی اساسا حکم آبادانی توسط دین به دنیا برمی گردد نه به آخرت و این حکم بالعرض و المجاز به آخرت برمی گردد. چرا که آبادانی آخرت از نتایج و ثمرات آبادانی دنیا می شود.

❇️الآية تبين السبب في تشريع أصل الدين و تكليف النوع الإنساني به، و سبب وقوع الاختلاف فيه ببيان: أن الإنسان- و هو نوع مفطور على الاجتماع و التعاون- كان في أول اجتماعه أمة واحدة، ثم ظهر فيه بحسب الفطرة الاختلاف في اقتناء المزايا الحيوية، فاستدعى ذلك وضع قوانين ترفع الاختلافات الطارئة، و المشاجرات في لوازم الحياة فألبست القوانين الموضوعة لباس الدين، و شفعت بالتبشير و الإنذار: بالثواب و العقاب، و أصلحت بالعبادات المندوبة إليها ببعث النبيين، و إرسال المرسلين.
الميزان في تفسير القرآن ؛ ج‏2 ؛ ص111

♻️اين آيه سبب تشريع اصل دين را بيان مى‏كند، كه چرا اصلا دينى تشريع شده، و مردم‏ مكلف به پيروى آن دين شوند؟ و در نتيجه بينشان اختلاف بيفتد، يك دسته به دين خدا بگروند، دسته‏اى ديگر كافر شوند، و اين معنا را اينطور بيان كرده: كه انسان- اين موجودى كه به حسب فطرتش اجتماعى و تعاونى است- در اولين اجتماعى كه تشكيل داد يك امت بود، آن گاه همان فطرتش وادارش كرد تا براى اختصاص دادن منافع به خود با يكديگر اختلاف كنند، از اينجا احتياج به وضع قوانين كه اختلافات پديد آمده را برطرف سازد پيدا شد، و اين قوانين لباس دين به خود گرفت، و مستلزم بشارت و انذار و ثواب و عقاب گرديد، و براى اصلاح و تكميلش لازم شد عباداتى در آن تشريع شود، تا مردم از آن راه تهذيب گردند، و به منظور اين كار پيامبرانى مبعوث شدند
ترجمه تفسير الميزان ؛ ج‏2 ؛ ص167

❇️و قد تبين من الآية أولا: حد الدين و معرفة، و هو أنه نحو سلوك في الحياة الدنيا يتضمن صلاح الدنيا بما يوافق الكمال الأخروي، و الحياة الدائمة الحقيقية عند الله سبحانه، فلا بد في الشريعة من قوانين تتعرض لحال المعاش على قدر الاحتياج
الميزان في تفسير القرآن ؛ ج‏2 ؛ ص130

♻️پس از آيه شريفه چند نكته روشن گرديد: اول حد دين و معرف آن و اينكه دين عبارت است از روش خاصى در زندگى دنيا كه هم صلاح زندگى دنيا را تامين مى‏كند، و هم در عين حال با كمال اخروى و زندگى دائمى و حقيقى در جوار خداى تعالى موافق است، ناگزير چنين روشى بايد در شريعتش قوانينى باشد كه متعرض حال معاش به قدر احتياج نيز باشد
ترجمه تفسير الميزان ؛ ج‏2 ؛ ص194

0 0 رای ها
امتیازدهی به یادداشت
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها