#راز_یا_مسئله_بودن_شسکت_و_پیروزی_پیامبران
#یادداشت
#روح_توحید_نفی_عبودیت_غیر_خدا
#حمیدرضاشب_بویی
#یادداشت_55
#جلسه_229
#راز_یا_مسئله_بودن_شسکت_و_پیروزی_پیامبران
در سوالی که مطرح شد که آیا پیامبران الهی در طول تاریخ شکست خورده اند و یا پیروز بوده اند و اگر پیروز بوده اند به معنای پیروزی جبهه حق بر باطل، این پیروزی چه ماهیتی دارد که در ظاهر خود را نمایان نکرده است؟
این دو سوال را می توان از سوالاتی دانست که بحث پیروزی انبیا را از حالت راز خارج کرده و به مسئله رسانده است. برای واضح تر شدن گزاره فوق اشاره می کنم به تبیینی که استاد رهدار از تفاوت بین راز و مسئله بیان فرمودند با این توضیح که، وقتی گزاره ای در حالت راز است در پشت ذهن می ماند و چون اجازه قرار گرفتن در جلوی ذهن ندارد و نمی توان به ابعاد مختلف آن نظر انداخت و از مبانی آن پرسش کرد، در حالت راز باقی ماند اما اگر همان گزاره در جلوی ذهن قرار گیرد و اجازه پیدا کند که به تمام ابعاد آن نظر انداخت و از همه نظرگاه ها از آن پرسش های مبنایی کرد یعنی این گزاره به حالت مسئله رسیده است.
مثال معروف این تفاوت را می توان در بحث قیام عاشورا تطبیق کرد؛ قیام عاشورا بر اساس مدل مذکور یک راز است زیرا که هیچ بحث تاریخی نسبت به واقعه عاشورا وجود ندارد، در هیچ منبعی از روایت های واقعه عاشورا بحث تاریخی جدی در فاصله زمانی شروع حرکت کاروان اسرا به شام و برگشتشان به کربلا و بعد مدینه نیامده است با اینکه در این مسیر بیش از یکماه، دو معصوم همراه کاروان بوده است و قطعا جدای از روایات مرثیه گونه، اتفاقات قابل روایت زیادی افتاده است و نظر تاریخی به آنان هویت ساز است. حتی می توان به کتب مقتل موجود مراجعه کرد متوجه خواهیم شد که اولین مقتل به نقل مشهور کتاب مقتل الحسین ابومخنف بوده که حدودا 40 سال بعد از واقعه عاشورا تدوین شده و امروز نیز در دسترس نیست و اگر مطلبی از آن اطلاع داده است تاریخ طبری است. این گونه ابهامات تاریخی و از طرفی بدیهی بودن واقعه عاشورا نشان از این دارد که بحث تاریخی و علمی از واقعه عاشورا نشده است و صرفا به صورت راز باقی مانده است.
حال چرا این اتفاق مهم تاریخی شیعه که 1400 سال است برای آن جریان ها و هویت ها ساخته و تمدنش را با شعار انتقام آن واقعه شکل داده است باید از نگاه دیگری بررسی کرد؛ اما روشن است که در تاریخ شیعه گزاره هایی به صورت سوال و بعضی در حد راز خود را حفظ کرده اند.
شاید بتوان درباره شکست یا پیروزی پروژه های پیامبران نیز اینگونه بحث کرد که سعی میگردد در فرازی دیگر این نگاه را تبیین شود.