سودهی ساخت شخصیتی به رؤیتها و روایتها
#امید_فشندی
#یادداشت_114
#جلسه_236
#روح_توحید_نفی_عبودیت_غیر_خدا
#درگیری_شعار_توحید_با_استكبار
💡سودهی ساخت شخصیتی به رؤیتها و روایتها
ظاهرا «ساخت شخصیتی» انسان، بیش از هر عامل و مانع دیگری به درك و تشخیص و تحلیل او از متن تاریخ و حوادث و شخصیتهای تاریخی سودهی میكند.
بیشك تحلیل بعثت و رستاخیز یك انسان كه از ژرفناكترین و رمزآمیزترین حوادث در صفحهی تاریخ و صحیفهی حقیقت انسانیت بوده، به غایت سخت است.
گزارشی كه خود خداوند متعال از این بعثت میدهد این است:
رَبَّنا وَ ابْعَثْ #فیهِمْ رَسُولاً #مِنْهُم
لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَی الْمُؤْمِنینَ إِذْ بَعَثَ #فیهِمْ رَسُولاً #مِنْ_أَنْفُسِهِم
فَأَرْسَلْنا #فیهِمْ رَسُولاً #مِنْهُمْ
هُوَ الَّذی بَعَثَ #فِی_الْأُمِّیینَ رَسُولاً #مِنْهُم
از میان تمام صفاتی برجستهای كه میشد برای پیامبران برشمرد و به ایشان بالید، خداوند بر دو ویژگی تأكید دارد:
#از_مردم_بودن (منهم، من أنفسهم)
#در_مردم_بودن (فیهم، فی الأمّیین)
#از_مردم_است ؛ یعنی از جنس و مثل مردم است، در خورد و خوراك و پوشاك و تعاملات و معاملات و آداب و عادات و فرهنگ و رسوم، تافتهای جدابافته از بافتار اجتماعی مردم نیست، غریب و ناآشنا از مردم نیست، بلكه نامآشنا و امین مردم و همجوش با ایشان است، با مردم زندگی كرده و در میان ایشان رشد كرده….
و اینهمه #مردمانگی و #امّیبودگی باعث شده تا عمیقا مردم را بفهمد و بهراحتی با ایشان ارتباط بگیرد و مكالمه بكند و تفهیم و تفهم حاصل شود، همه میفهمیدند كه پیامبر چه میگوید و چه میخواهد، هرچند اگر تصدیقش نمیكردند و به انكارش برمیخاستند.
لازمهی این حد از همفهمی، یك نوع همعصریبودن و گونهای از سنخیت است، منظورم این نیست كه دستگاه محاسبهی پیامبر مثل سایر مردم بود، یا ساخت شخصیتی او مثل دیگران بود، نه!
فعلا توصیف شفافتری ندارم …
و اما #در_مردم_است ؛ یعنی رسالت او در میان مردم و با مردم رقم میخورد، همكاروان و همقافله با ایشان است، راهش جدا از راه و مسیر مردم نیست، نه راهزن است و ره رهگذر، نه منزل است و نه معبر، و نه حتی چراغ راه؛ چه این همه همراه با كاروان مردم نیستند، یا ساكنند و یا صاعقه، اما پیامبر پابهپای مردم پیش میرود، البته كه دعوت دارد و حتی دعوا راه میاندازد، اما علیه مردم نمیشورد، ایشان را تحقیر یا ترك نمیكند … به میزانی كه دعوتش بگیرد خب طبیعتا به قافلهسالاری مردم ارتقا مییابد.
صنف روحانیت كه خود را وارث كتاب و سنت و رسالت میداند، گرچه در این دو ویژگی بسیار جلوتر از سایر گروههای فكری-سیاسی است كه دعوتی و داعیهی راهبری مردم را دارند، اما با شخصیت پیامبر هم فاصله بسیار دارند و ساخت شخصیتی ایشان مانع از فهم بسیاری از پدیدههای انسانی شده است، از جمله حقیقت بعثت و شخصیت پیامبر!