بحران هویت در طلاب و نسبت آن با غایت طلبگی
#یادداشت
#مشخصات_اسلام
#احمد_قوی
#یادداشت_68
#جلسه_290
🔵 بحران هویت در طلاب و نسبت آن با غایت طلبگی
نمی دانم شما هم تا به حال با طلبه های جوانی که دچار بحران هویت شده اند و نمی دانند به چه دردی میخورند روبرو شده اید یا نه؟
مع الاسف بنده با وجود ارتباطات نه چندان زیادی که در فضای طلبگی داشته ام با درصد قابل ملاحضه ای از طلاب جوان روبرو شده ام که حس سرخوردگی، بلاتکلیفی و بی خاصیتی کاملا ملموسی نسبت به طلبگی خودشان و حتی کل فضای حوزه داشته اند.
از برخی طلبه های کم سن و سال در بین اقوام و آشنایان دور گرفته (چون در بین آشنایان نزدیک ما اصلا هیچ اثری از آخوند پیدا نمیشه😉) تا طلبه های سطح یک برخی مدارس متوسط و معمولی تا طلبه های عجیب و غریبی که در مدرسه سطح 2 با آن ها بودیم و حتی برخی رفقای فارغ التحصیل دانشگاه که هم دوره ما بودند و با کلی انگیزه و امید به وادی طلبگی قدم گذاشته بودند ولی حالا…
🔸 خوب خیلی ها به فکر حل این مشکل هستند و نسخه های متعددی نیز آزمایش شده است. از مهارت آموزی گرفته تا تخصصی شدن و کلی اتفاق ریز و درشت دیگر که همه ی آن ها به طلبه می گوید تو نباید نا امید، سرخورده و بی هویت بشوی چرا که این همه عرصه برای حضور تو وجود دارد و تو می توانی مفید و بدرد بخورد باشی تا پیش جامعه و خانواده خود سرافکنده نشوی!
همه ی این ها اتفاقات خوبی است و ان شاء الله هرکدام به اندازه خود موثر باشند اما نمی دانم چرا از همان ابتدا هیچ وقت نسبت به این نسخه ها حس خوبی نداشتم و همواره تلاش می کردم که از این نسخه هایی که حس سرکاری بودن نسبت آن ها داشتم فرار کنم
به نظر می رسد همان طور که حضرت استاد به بیان ها و از زوایای مختلف این نکته را چندبار تذکر داده اند، آن چیزی که به یک فرد، جمع و حتی یک صنف مثل روحانیت هویت و شخصیت می دهد بیش از هر امری غایت و هدف آن فرد یا مجموعه است. غایت همان “مشهد” است که در تمام مسیر تابلویش جلوی چشم من حاضر است و خودش تعیین کننده تمام جزییات سفر. از زمان حرکت گرفته تا انتخاب جاده و محل های توقف و … همه ی این ها تابع هدفی است که هویت بخش به همه ی این حرکات و سکنات است و اساسا بدون حضور این هدف هیچ کدام از این اتفاقات رقم نخواهد خورد.
نمی دانم شاید ما در پشت کوه طلبگی کرده باشیم و در بقیه ی حوزه های علمیه این گونه نباشد. ولی من از ابتدای طلبگی تا همین الان حرف دندانگیریی از حلقوم مبارک حوزه ی علمیه در باب غایت و هدف طلبگی نشنیده ام!
درست برعکس کلمات نورانی که از حضرت امام و حضرت آقا در باب طلبگی و حوزه های علمیه خوانده ایم که همه اش از سنخ تعریف، تبیین و تصویرسازی از هدف طلبگی و بیان لوازم این هدف است. و شاید بتوان گفت دلیل این که ما معتقدیم که آینده حوزه چیزی جز مکتب امام نمی تواند باشد به همین دلیل است که در مکتب امام به شکل فوق العاده سختگیرانه ای روی غایت حوزه و آن چیزی که از حوزه انتظار می رود تمرکز شده است.
و اساسا گمان می کنم این که در تمام این سال ها حضرت آقا این قدر روی تحول حوزه تاکید کردند و حرص خوردند و حتی به جزییات وارد شدند ولی دیگران خیلی این دغدغه را تحویل نگرفتند به خاطر اختلاف در همین مساله هدف طلبگی است. آقا چیزی را هدف حوزه و طلبگی می دانند و دیگران امور دیگری را. فلذا می بینیم این مساله که سرنوشت ساز ترین مساله طلاب و حوزه های علمیه است در هیچ جای حوزه متولی ندارد و طبیعتا هیچ متن و ساعت درسی برای آن تعریف نشده و همه اش به ناخودآگاه و ارتکازات طلبه ها واگذار شده است و حد اکثر این است که در درس اخلاق طلبه را نصیحت می کنند که تو سرباز امام زمانی و باید خوب درس بخوانی و آدم بشوی!
البته شاید اینکه حوزه با گفتمان غالبی که امروز بر آن حاکم است این امر را مهمل گذاشته از جهاتی بد هم نباشد🧐
☘️