مکتب امام ، الگوی حل مسئله
#یادداشت
#مشخصات_اسلام
#مکتب_امام
#الگوی_حل_مسئله
#مثلث_شناخت_و_آگاهی
#محمد_هادی_جوهری
#یادداشت_99
#جلسه_301
🔰مکتب امام ، الگوی حل مسئله🔰
در فضای آکادمیک و دانشگاهی، بحث الگوهای حل مسئله و فرآیند های حل مسئله از بحث های داغ علمی می باشد.اما سوال و مسئله جدی این است که ایا در ادبیات اسلامی و دینی ، الگوی ویژه ای برای حل مسئله وجود دارد؟ آیا دین به عنوان یک پایگاه معرفتی توانایی ارائه یک الگوی مناسب حل مسئله را دارد؟
در ادبیات دینی، با مقوله اجتهاد رو به رو هستیم، نسبت اجتهاد و الگوهای حل مسئله چیست ؟ آیا اجتهاد همان مدل الگوی حل مسئله هست ؟
اگر مراد از اجتهاد پیدا کردن حکم شرعی مسئله باشد قطعا اجتهاد معادل الگوی حل مسئله نمی باشد. اما اگر مراد از اجتهاد دریافت نگاه دین به آن مسئله است ، شاید بتوان میان آن دو ارتباط هایی برقرار نمود.
اساسا در ارائه یک الگو برای حل مسئله، مهم ترین چیزی که اهمیت دارد. مسئله شناسی و نوع نگاه درست به مسئله است. به عبارت دیگر در مدل ها و الگوهای حل مسئله ، کار ویژه، شناخت دقیق و عمیق مسئله است.
مکتب امام برای مقوله شناخت یک مثلثی را در نظر گرفته و شناخت درست را در گرو اتصال به این مثلث می داند. و آن مثلث شناخت و آگاهی است ، که دارای سه راس اندیشه و میدان و فرمان می باشد.
مراد از اندیشه، فهم و عقلانیتی است که از دل دانش های اصیل اسلامی امتداد پیدا کرده و در سه لایه اندیشه توحیدی و اجتماعی و راهبردی قرار دارد.
میدان، توصیف عینیت موجود انقلاب اسلامی و اسلام است که در دل خودش، ضرورت های راهبردی انقلاب اسلامی و اسلام ، هندسه تهدید های جهان کفر و انباشت تاریخ معاصر انقلاب اسلامی می باشد.
فرمان، طرح و برنامه راهبردی امام جامعه است. که این طرح با دقت در بیانات و منویات و رفتار ایشان قابل فهم است.
حال با این حساب، مثلث شناخت و آگاهی یک الگوی ویژه اسلامی برای شناخت مسئله می باشد. و اساسا با تقریر های ویژه خود از مسئله ها، الگوی منحصر به فردی برای حل مسئله ارائه می کند.
ویژه بودن این الگوی حل مسئله به ویژه بودن منابع شناختی آن می باشد. چرا که مثلث شناخت و آگاهی، سعی بر استفاه از همه تراث دینی و عقلی دارد لذا عمیق ترین و دقیق ترین شناخت از مسائل را هدف می گیرد.