تقوای گریز، تقوای پرهیز، تقوای ستیز(استفاده و عبور:تقوای مزرعه)
#یادداشت
#مشخصات_اسلام
#سید_مصطفی_مدرس
#یادداشت_108
#جلسه_311
🔰تقوای گریز، تقوای پرهیز، تقوای ستیز(استفاده و عبور:تقوای مزرعه)
سه نوع تقریر از تقوا در ادبیات دینی و علمای اخلاقی مطرح شده است:
1. تقوای گریز
که به معنای دوری از محیط گناه آلود است.
2. تقوای پرهیز
که به معنای حفظ و پرهیز در محیط آلوده است.
3. تقوای ستیز
که به معنای قیام و مبارزه با مناشئ و مظاهر گناه و شرک و فساد است.
نسبت ما با دنیا بایستی چگونه باشد؟
تقوای گریز؟
تقوای پرهیز؟
تقوای ستیز؟
در زمانه ای که وضاقت الارض و منعت السماء
در زمانه ای که ملئت الارض ظلما و جورا
در زمانه سرگردانی در وادی تیه
در زمانه ظلمات بعضها فوق بعض
آیا باید از این دنیا گریخت و به قله های تنهای کوهستانها فرار کرد و گفت غرّی غیری؟!
یا باید ذکر استعاذه بر لب گرفت و گدازه ایمان را در دست گرفت و از دنیا روی برگرداند؟!
یا باید قیام کرد و تا رفع فتنه طاغوت از عالم از پای نایستاد؟!
آیا واقعا عقاید اسلامی تمدن ساز است و ما را به تقوای ستیز میخوانند؟! ما را به پر کردن عالم از مظاهر ربوبیت الله میخوانند؟!
نسبت متشرعه و حزب اللهی ها با مظاهر دنیا چیست؟!
غیر از تقوای گریز و پرهیز؟!
آیا عقاید اسلامی ما آنگونه است که حزب اللهی را احرص الناس بالتولید و ازهد الناس فی المصرف بار بیاورد؟! یا فقط زهد و برکناری و گریز و پرهیز از دنیا را سروده ایم؟!!!
آیا یکی از اسمای شیطانی در عصر ما همین دنیا گریزی نشده که روز به روز چکمه ابلیس بر حلق مستضعفان فشرده تر گشته و راه برای جولان مظاهر شرک و فساد و گناه بازتر گردد؟!
اینکه ما اندیشه کاربردی گرایش تند عملیاتی را اسم شیطانی بخوانیم خود از خوانش دنیا گریز و دنیا پرهیز عقاید اسلامی نشأت نمی گیرد؟!
آیا دستگاه کلامی ما به حسن فعلی همانند حسن فاعلی دعوت میکند؟!
چرا اینگونه است که طلاب بیش از همگان بی تعهدی خویش را پشت عقاید به ظاهر اسلامی شان پنهان میکنند؟!
مثلی هست که میگویند طرف تا طلبه نیست خاصیت دارد اما وقتی طلبه شد بی خاصیت می شود!!!
.