علت عدم حضور معاد و جهانی دیگر در زندگی بشر
#یادداشت
#مشخصات_اسلام
#معاد
#جهانی_دیگر
#محمد_هادی_جوهری
#یادداشت_102
#جلسه_311
🔰علت عدم حضور معاد و جهانی دیگر در زندگی بشر🔰
مفهوم معاد یکی از مهم ترین مفاهیم در اعتقادات اسلامی می باشد. به اذعان مرحوم علامه طباطبایی حدود 2000 آیه در قرآن در باب معاد و جهانی دیگر سخن گفته است. اما واقعا چرا این مفهوم در زندگی بشر جایگاه به سزایی ندارد. چرا مفهوم جهان دیگر و معاد در محاسبات بشر دیده نمی شود؟
ریشه و علت این مسئله دو چیز می تواند باشد:
🔺1-(ضعف در حوزه مفهوم و ادبیات به سبب علوم انسانی غربی ) : معنای علم در ادبیات امروز غربی علم را محدود در حوزه تجربیات کرده است و این سبب شده است که بشر پارادایم علم را حد های به سزایی بزند و به همین سبب علم و راه های کسب علم در زندگی بشر امروز، منحصر در فضای خاصی می باشد. این سبب شده است تا این دست از مفاهیم که معنا و باطن عمیقی دارند در ادبیات امروز ، علمی به حساب نیایند و همین امر موجب شده است که مفهوم جهانی دیگر و معاد در محاسبات بشر امروز قرار نگیرد چرا که سیستم عامل بشر امروز فقط با مفهوم علم آن هم با تعریف امروزی خود کار می کند.
🔺2-( ضعف در حوزه مفهوم و ادبیات به سبب حجاب دنیا ) : ریشه ی دیگری که می توان علت این معضل دانست نارسایی مفاهیم و ادبیات دنیایی است. این ایراد را شاید بتوان به ادبیات قرآنی نیز وارد کرد. تصویر قرآن از بهشت به شدت تصویر کسل کننده و خسته کننده می باشد. رودی از عسل و شیر و … این خستگی به سبب این است که قرآن سعی دارد برای توصیف جهانی دیگر از مفاهیم و ادبیات همین دنیا و جهان استفاده کند. و این سبب شده است که مفاهیم و ادبیات این جهانی حجابی برای فهم دقیق آن جهان شود.
این ادبیات و مفاهیم توان وصف آن جهان و زیبایی هایش را نخواهد داشت.
♻️تا زمانی که حوزه ادبیات و مفاهیم باطنی و عمیق ما درگیر این دو معضل باشد و به سبب علوم انسانی غربی و حجاب دنیا، در یک فضای خاصی محدود شده باشد. آوردن این مفاهیم در زندگی بشر غیر ممکن می باشد.
✅زمانی این مفاهیم می تواند در زندگی بشر جاری و ساری شود که مفهوم علم را بسط داده و این ویرانه علوم انسانی غربی را رها کرده تا برای این دست از مفاهیم شان علمی قائل شویم و همچنین برای توصیف آن جهان دست به دامن مفاهیم و ادبیات این جهانی نشده و از مفاهیم و ادبیات ویژه و متناسب با همان مفاهیم و حوزه سخن بگوییم.