مشخصاتـاسلام
بسم الله الرحمن الرحیم
#یادداشت
#محمد_حسن_زاده
#مشخصاتـاسلام
#یادداشت_125
#جلسه_327
دیروز به تناست کاری که در مرکز گفتمان توحید داشتم بحثی مطرح شد. برای کارهای مرکز دنبال چند طلبه بودم که به آنها پیشنهاد همکاری در مرکز را بدهم. لذا احوال چندین نفر از طلاب خوب مدرسمان، که اکثرا از سطح تحصیلی خوبی برخوردار بودند و بعضا نخبه تحصیلی یا تبلیغی بودند را جویا شدم. با کمال تاسف فهمیدم که اکثرا درس را رها کرده اند و شغلی برای خود دست و پا کرده اند و در گیر مسائل مالی شده اند. اکثرا درآمد های ناچیزی هم داشتند. آنقدر اوضاع خراب بود که سردرد گرفتم. طلابی که 10 15 سال عمر خود را در حوزه تلف کرده اند و صدها میلیون تومان خرج آنها شده است . اگر طلبه نبودند و در دانشگاه تحصیل میکردند و یا بازاری میشدند یقینا وضعی بسیار بهتر از حال کنونی داشتند.
چند نکته را جای تامل جدی می دانم:
1-با این حجم از نابودی خروجی های حوزه و از طرفی با وجود قلت ورودی های حوزه، چه طور میخواهیم برای آینده بشریت نقشه بکشیم و چه طور میخواهیم این نقشه ها را اجرایی کنیم؟
2-حوزه را چه شده که اینقدر دور از جامعه و فایده رساندن به انسان زیست میکند؟ چه شده که علاوه بر مردم، خود طلاب هم نمی دانند به چه دردی میخورند و انبوه تحصیلاتی که میگذرانند چه دردی از خودشان و دیگران دوا میکند؟ لذا از لحاظ هویت صنفی به پوچی میرسند و به ناچار در هویت اصناف دیگر ظاهر میشوند.
حوزه با روند پیش رو قطعا رو به اضمحلال میرود. حوزه هیچ نقشی در زندگی مردم بازی نمیکند. لذا قبل از اینکه مردم او را نابود کنند و احترامش را بشکنند، خودش از درون در حال پوچی و نابودی است
3-کرونا علاوه بر آسیب های آشکار، چه آسیب های پنهانی بر ما وارد کرده است؟ بسیاری از طلاب با مجازی شدن دروس و فاصله گرفتن از درس و از طرفی با تعطیل شدن فضاهای تبلیغی بیشتر احساس پوچی و عدم فایده میکنند. بسیاری به شهرستان مهاجرت کرده و بسیاری نیز به کارهای خارج از طلبگی روی آورده اند و بالکل از طلبگی منفک شده اند.
4- به خاطر حفظ ما در مسیر خداوند متعال را هزاران مرتبه حمد کنیم و شکرگزار همه نعمات او( استاد خوب، جمع خوب، دغدغه ها و افکار ارزشمند، خانواده خوب و….) باشیم.