جایگاه حکمت و فلسفه در نظام تحصیل حوزوی
#یادداشت
#مشخصات_اسلام
#فلسفه
#جایگاه_فلسفه
#حوزه_علمیه
#محمد_هادی_جوهری
#یادداشت_113
#جلسه_334
🔰جایگاه حکمت و فلسفه در نظام تحصیل حوزوی🔰
در حوزه های علمیه حکمت و فلسفه سالیان درازی است که با رویکرد های متفاوت تدریس می شود. و هر یک از این رویکردها می تواند جایگاه مختلفی را برای این علم مشخص کند اما شناخت این رویکردها علاوه بر تعیین جایگاه فلسفه به پیشبرد علم نیز کمک خواهد کرد. شاید بتوان این گونه ادعا کرد که در حال حاضر با سه نوع رویکرد فلسفه مورد توجه و آموزش قرار می گیرد.
🔸1-رویکردی سلبی که در این مدل دانش پژوهان ارزش اصالی برای فلسفه قائل نیستند و حتی در برخی از موارد آن را نفی می کنند اما از آن جا که در جدال احسن با کفار و مشرکین برای اثبات توحید و سایر اعتقادات به بحث های فرادینی و برون دینی احتیاج است، لازم هست که به سلاح فلسفه مجهز شده تا بتوانیم با آن ها محاجه کنیم و اثبات عقاید کنیم. رویکرد سلبی حداقلی ترین رویکرد در مورد فلسفه است.
🔸2-رویکرد دوم برای فلسفه ارزش اصالی قائل است و آن را زیربنا و پایه فکری نظام هستی شناسی و جهان بینی فلسفی میداند و آن را فراتر از یک سری گزاره ها برای جدال احسن با مخالفین می داند.
🔸3-و اما رویکرد سوم که شاید بتوان ادعا کرد که حداکثری ترین نگاه موجود به فلسفه است و واقعا فلسفه را به صورت جدی به عنوان راس العلوم و اعم العلوم بودن می پذیرد این است که علاوه بر دو نگاه قبل، فلسفه را بن مایه ی نظام سازی برای علوم دیگر و حتی فقه اخص می داند. فلسفه حدود و ثغور خیلی از نظامات فقهی و علمی را مشخص می کند و امتدادهای آن است که علوم انسانی را تحت شعاع قرار داده و … لذا رویکرد سوم جایگاه ویژه ای برای فلسفه قائل شده و حتی آن را از مبادی اجتهاد می داند.