درنگی در معنای تکلیف و حق
#یادداشت
#مشخصات_اسلام
#سید_مصطفی_مدرس
#یادداشت_124
#جلسه_345
#حق_تکلیف
🔰درنگی در معنای تکلیف و حق
تکلیف را باری میتوان در نسبت امری میان عبد و مولی تصویر کرد و باری میان محب و محبوب.
چنانچه تکلیف را امر در نسبت میان عبد و مولی تصویر کنیم آنگاه تکلیف به وسعتی که اخلاقیات را هم در بر بگیرد نخواهد بود بلکه تکلیفی به وسعت اخلاقیات خواهد بود که امری در رابطه محب و محبوب تصویر گردد.
در باب مفهوم حق نیز باید گفت باری حق به معنای در مدار عدالت و حقیقت قرار گرفتن می باشد و باری حق به معنای آنچه که من استعداد و قابلیت و شایستگی داشتن و پذیرشش را دارم می باشد.
معنای دوم تکلیف و معنای دوم حق را دو روی یک سکه میدانم؛ یعنی:
تکلیف حقی است که فلسفه اش را نمی دانیم و چون نمیدانیم آنرا حق خود نمیدانیم
و حق تکلیفی است که فلسفه اش را میدانیم و از این رو که کمالی را برای ما حاصل می کند آن تکلیف را حق خود میدانیم…*
بله یک تنبهی اینجا وجود دارد و آن هم اینکه ادبیات حق و حقوق در اندیشه علوم انسانی غربی که به عنوان HUMAN RIGHTS مطرح میگردد به نوعی با خودبنیادی انسان و بلکه خودمحوری و خودخواهی بشریت آمیخته گشته است.
و دامن زدن به ادبیات حقوق در بافتار معنایی علوم انسانی غربی پهن کردن سفره کبر و غرور می باشد. به عبارت دیگر حق یا RIGHTS در بافتار علوم انسانی غرب در رابطه و نظاماتی معنا می شود که وظیفه ای جز باز تولید انسان منفعت خواه آدام اسمیتی ندارد در حالیکه ما نه آن آن رابطه های انسانی و نظاماتی که این نوع رابطه را بازتولید میکنند قبول داریم و نه آن بافتار معنای برخاسته از این زیست جهان.
.