قرآن دستگاه و سامانه گفتمانسازی فرهنگ پشتیبان مردمسالاری / ولایت عامه مردم / امامت امت
#مشخصات_اسلام
#سید_مصطفی_مدرس
#یادداشت_143
#جلسه_361
#مصائب_مردمسالاری
#مصائب_تکریم
#قرآن و #فرهنگ_پشتیبان_تکریم
#باز_تقریر
🔰قرآن دستگاه و سامانه گفتمانسازی فرهنگ پشتیبان مردمسالاری / ولایت عامه مردم / امامت امت
قرآن را چنانچه فعل الله بدانیم. فعلی که از جنس گفتار است و این فعل با محوریت وحی و امداد مؤمنین پشتیبانی گفتمانی برای سبد اقدامات راهبردی نبی ختمی صلوات الله علیه و آله فراهم ساخت.
برای آنکه غرض راهبردی فعل کلام الله را بهتر درک کنیم می بایست به مأموریت و هدف راهبردی نبی ختمی صلوات الله علیه و آله نظری مجدد بیاندازیم چرا که هر چند از یک سو قرآن معجزه بود اما از سوی دیگر فعلی بود از جانب حق سبحانه برای امداد نبی ختمی ص در جهت اقامه شریعت ختمی.
به بیان شهید مطهری حضرت نبی ختمی ص در کار معماری شخصیت کرامت بنیان بود. شخصیتی که بتواند بار امامت امم را بر دوش کشیده و مستقر قرآن بر روی زمین شود. ولایت کمالی بود که نبی ختمی ص برای همگان خواسته و در این راه از هیچ جهاد و تلاشی فروگذار نکردند.
حضرت در کار معماری شخصیتی برای امت ختمی بود که آن امت ختمی بتواند جاری مجرای تحقق وعده الهی باشد؛ وعده ای که قرآن می فرماید:
“وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَلَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دِينَهُمُ الَّذِي ارْتَضَىٰ لَهُمْ وَلَيُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا ۚ يَعْبُدُونَنِي لَا يُشْرِكُونَ بِي شَيْئًا”
استخلاف بر زمین بار امانتی است که نیازمند شخصیتی رشید و مهدی می باشد.
حضرت در کار معماری شخصیتی برای امت ختمی بود که آن امت ختمی بتواند جاری مجرای اراده الهی باشد؛ اراده ای که قرآن می فرماید:
“وَ نُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ”
امامت ارض آن مسئولیت گرانسنگی است که تحققش نیازمند شخصیتی اولوالعزم می باشد.
فلذا حضرت نبی ختمی ابتنائا به اراده الهی که وَلَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِي آدَمَ بود با جامعه جاهلی آن روز با کرامت برخورد کرد و این مهم را بنیاد و پایه ای ساخت برای آخرین مأموریت خویش.
طبعا تکریم با آسیبها و آفاتی همراه است چرا که کسی که دنی النفس باشد عرصه کرامت بار چیزی جز زمینه بروز و ظهور زشتی ها برای او نخواهد بود. به طور مثال مبتلا شدن به تکبر، خودپسندی و گردنکشی به سبب پستی و دنائت نفس است که متکبر در خود احساس می کند.
فلذا یکی از خطوطی که قرآن دنبال میکند را میتوان همین بر شمرد؛ قرآن و سامانه مردم نهاد گفتمانسازی با محوریت وحی در پی آنست که جلو آفات و آسیبهای تکریم را گرفته و زمینه را برای یک رشد متعادل فراهم آورد.
قرآن با عتاب و خطابهای خود به مؤمنان و منافقان نهیب میزند که رفتار کریمانه نبی ختمی ص امر را بر ایشان مشتبه نسازد. نبی ختمی ص آن نادره دوران و آن سلاله پیامبران است که همه به مقام و منزلتش رشک می برند. قرآن با فرهنگ سازی و گفتمانسازی در طول 23 سال سدی در برابر طغیان آسیبها و آفات تکریم ایجاد کرد تا معماری شخصیت امت ختمی با کمترین آسیبها همراه گردد.
.