الگوی طلایی1
بسم الله الرحمن الرحیم
#یادداشت
#محمد_حسن_زاده
#مشخصات_اسلام
#یادداشت_151
#جلسه_366
#تقریر
#ایده
✨الگوی طلایی
🔰در دوران مبارزات انقلاب اسلامی، دو نقطه عطف طلایی وجود دارد که مسیر مبارزه را دگرگون کرده است.
یکی قیام 15 خرداد و دیگری شهادت آقا مصطفی؛ بعد از هرکدام از این دو حادثه انقلاب وارد مرحله جدیدی شده و نوع مبارزات تغییر کرده است. از این دو مرحله به عنوان یک حرکت موفق نکات فراوانی برای الگو گیری در مبارزات عصر حاضر میتوان به دست آورد. در این یادداشت در مورد قیام 15 خرداد و اتفاقات قبل و بعد از آن توضیح داده میشود.
🔸مرحله اول مبارزات انقلاب، از سال 41 تا قیام 15 خرداد
تا قبل از قیام 15 خرداد، حرکت مردم در مبارزات انقلاب اغلب جنبه هیجانی و احساسی داشت. مردم ایران سالها خشم خود را از رژیم شاهنشاهی فروخورده بودند و اقدامات ضد انسانی و ضد اسلامی آنها را تحمل کرده بودند، وقتی حضرت امام آشکارا روی منبر اقدامات رژیم را زیر سوال برد (با آنکه ایشان آن سالها خیلی معروف نبود) لکن مردم احساس کردند که این حرف ها ، حرف های خودشان است و از دل آنها برآمده است. لذا با تمام وجود حمایت کردند و به میدان آمدند. تا جایی که وقتی بعد از سخنرانی بسیار تند حضرت امام ره در روز عاشورا مورخ 13 خرداد 1342 و دستگیری ایشان توسط رژیم طاغوت، برای اولین بار مردم در روز 15 خرداد به صورت خودجوش، بدون اینکه هیچ گروه و تشکیلاتی از ایشان دعوت کند و آنها را سازمان دهی کند، به خیابان ها ریختند و از حضرت امام حمایت کردند و تا آخرین قطره خون در میدان ماندند. رژیم در اینجا عکس العمل بسیاری خشنی نشان داد،تا جایی که گفته میشود 15هزار نفر را در یک روز کشت.
✅اینجا از نوع حرکت حضرت امام ره چند نکته بسیار ناب در خصوص نوع شروع مبارزه، خصوصیات دعوت و نوع به میدان آوردن مردم میشود اصطیاد کرد.
🔸بعد از قیام 15 خرداد
بعد از قیام 15 خرداد و شدت برخورد رژیم، گروه های مبارز عملا میدان مبارزه را ترک کردند و کنار کشیدند. فقط نهضت مبارزه اسلامی با جلو داری روحانیون در میدان ماند ولی سبک کارش را به کلی تغییر داد و یک حرکت بلند مدت آرام برای گفتمان سازی عقاید اسلامی و عمق بخشی به تفکر و اندیشه مردم را آغاز کرد. حضرت آقا توصیفی دارند از این تغییر سبک مبارزات:
«پانزده خرداد، ما را از یک مرحله به مرحله دیگری از مبارزه وارد کرد….تجربه ما(پانزده خرداد)، یک تجربه فوق العاده معجزه آسایی بوده. قساوت دستگاه نقطه پایان مبارزه نشد. بلکه نقطه شروعی شد برای یک مرحله جدید و تعیین کننده نسبت به مبارزه و انقلاب. مبارزه پس از پانزده خرداد، از مرحله شور و هیجان غالب بر محاسبه و مبارزه تند آتشین، وارد مرحله جدیدی شد که عبارت بود از مبارزه دراز مدت، بنیانی، توام با صبر و حوصله و انتظار و امید و سازندگی های معنوی، بر مبنای بینش اسلام از تحولات اجتماعی و حرکت های تاریخی.
ایمان مردم که عامل اصلی وسعت و عمق مبارزه بود، برای یک برخورد حساب شده و عقلانی، و نه فقط یک برخورد شعاری و هیجان آمیز، احتیاج داشت به عمق، به تفسیر درست از اسلام و به استدلال متین نسبت به معارف اسلامی. در آن روز در کشور ما، اسلام با تفسیر استعماری تفسیر می شد.»
بعد از این بیان، تفسیر استعماری دین را توضیح میدهند که چه ویژگی هایی داشت( که استاد در کلاس قرائت فرمودند) و می فرمایند: «لذا بود که برای تداوم و تعمیق و خلاصه تضمین نهضت، شرط اصلی، ارائه تفسیر قرآنی صحیح از دین بود.»
ادامه دارد….